איך להתמודד עם רגשות אשמה

מאת: חפית נגר

0

איך להתמודד עם רגשות אשמה

במאמר הקודם על אשמה, הסברנו מהי אשמה ואילו סוגי רגשות אשם קיימים אצל רוב בני האדם.
במאמר זה נרצה לתת מעט כלים לגבי התמודדות עם רגשות אלו.
אין מאמר זה מתיימר להחליף טיפול מקצועי ולכן, אם אתם מרגישים אשמה במשך תקופת זמן ממושכת והיא פוגעת לכם בתפקוד – מומלץ לפנות לאיש מקצוע.

ראשית, נתחיל בכך שזה הגיוני להרגיש אשמים כאשר עשינו משהו שגוי.
הבעיה מתחילה כאשר אנחנו חושבים על מה שעשינו בצורה אובססיבית ולא מרפים מכך – משחזרים שוב ושוב את מה שהיה, מה יכולנו לעשות ועוד מחשבות טורדניות כאלה ואחרות.
המחשבות האלה הן מחשבות שווא – את הנעשה אין להשיב ועלינו לחשוב בצורה חיובית ומקדמת כדי לשחרר את האשמה.

לקיחת אחריות

מעבר לזה שרגשות אשם לא תורמים לכם, הם גם לא תורמים לסובבים אתכם.
גם אם עשיתם משהו למישהו – לחבר או מישהו מהמשפחה – זה שתרגישו אשמים ותסתובבו כל הזמן עם התחושה הקשה הזו, לא יעזור להם או יקדם אותם.
אחת הדרכים להתמודד רגשות אשם בצורה טובה ומיטיבה, היא לקחת אחריות.
במקום לשקוע במחשבות על איך היינו לא בסדר, על כמה אנחנו אשמים, בגללנו קרה מה שקרה, מומלץ להחליף את המחשבה “אני אשם” ב-“אני אחראי”.
עצם לקיחת האחריות משנה את התפיסה שלנו ואת דרך ההתמודדות שלנו.
במקום “מה עשיתי?” השאלה צריכה להיות “איך אני פותר את זה?”
ואם אין ביכולתנו לפתור את זה אז “איך אני משחרר את תחושת האשמה כדי להתקדם קדימה?”
חשוב לקחת את הפוקוס מהעבר ומהמחשבות של מה היינו צריכים לעשות ולהעביר אותו להווה, לרגע הזה – מה יקדם אותי כרגע? מה יאפשר לי לשחרר את האשמה או לפתור את הדברים?
לפעמים תגלו שמדובר רק בלהיפתח ולהיות גלויים ואותנטיים.

חמלה עצמית

עוד דרך מצוינת להתמודד עם אשמה, היא לסלוח לעצמנו.
אנחנו נוטים לכעוס על עצמנו, על מה שעשינו פעם או לסחוב אשמה יותר מדי זמן על הכתפיים. זה כבד ומתיש.
כשמדובר בחבר, אנחנו חומלים בקלות. אבל כשמדובר בנו – אנחנו מאוד קשים וביקורתיים כלפי עצמנו.
מאוד קשה לשחרר את האשמה כשמחזיקים בעוצמה כזאת של אשמה עצמית.
תנסו לדמיין שהחבר הטוב שלכם מגיע אליכם ומספר לכם שהוא עשה משהו נורא, משהו כמו מה שאתם מרגישים אשמים לגביו.
אתם תהיו הרבה יותר חומלים ותעזרו לו להתמודד.
תגידו לו שזה לא נורא ושאתם כאן לצידו.
אז למה אתם לא יכולים לעשות את אותו הדבר כלפי עצמכם?
תזכרו שאי אפשר לשנות את העבר או לשלוט בו – זו לא חוכמה גדולה לשפוט דברים בדיעבד.
עשיתם הכי טוב שידעתם לאותה נקודת זמן ועכשיו הזמן לסלוח.
לסלוח לעצמנו משחרר המון המון קילוגרמים של אשמה ובושה.

שינוי תפיסה

נואה אלקריף מסביר כי באופן עקיף, אנחנו שולטים על הרגשות שלנו.
עוצמת רגשות האשם היא כה גבוהה רק משום שאנחנו חושבים על המעשה שוב ושוב.
אם למשל נעשה משהו שאנחנו אוהבים – נבלה עם הילדים, נשחק עם הכלב, נרקוד במסיבה – אנחנו לא נרגיש אשמים בזמנים הללו.
הסיבה לכך היא שאנחנו לא חושבים על המעשה באותם רגעים והרגש לא מתעורר.
המסקנה היא שאפשר לבחור על מה לחשוב או לחשוב על מה שעשינו מנקודת מבט קצת אחרת וזה לבד, יעמעם את רגשות האשמה.
אז אם נתחיל להסתכל על הדברים מנקודת מבט יותר חומלת, מכילה ומקדמת נוכל גם לפוגג את התחושות הקשות לאט לאט.

“כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים” ד”ר וויין וולטר דייר

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply