אכילה רגשית

מאת: חופית נגר

0

אכילה רגשית – מה זה?

אחד הגורמים המשמעותיים להשמנה בעולם המערבי הוא שהמזון כבר מזמן לא משמש אותנו לצורך הישרדותי בלבד.
האוכל הופך להיות חוויה קולינרית וחלק מכל חגיגה ומאורע.
לכן, לא מפתיע שיותר ויותר אנשים מפתחים אכילה רגשית שבמידה מסוימת, היא לא מזיקה והיא חלק מההנאות של החיים.
אך לעתים היא עלולה להוביל להפרעות אכילה ומצבים בריאותיים הקשורים בהשמנה.

מה זו אכילה רגשית?

אכילה רגשית זו בעצם אכילה לא רצויה שמונעת מרגשות ולא מצורך אבולציוני של ממש.
מדובר בתופעה נפוצה היות שאוכל הוא מרכיב זמין שגורם לנו להרגיש טוב באופן מיידי.
אכילה משחררת דופמין במוח.
בנוסף, פחמימות ידועות כמשפיעות על מצב הרוח שלנו לטובה.
כל אחד “נופל” לאכילה רגשית מדי פעם.
פשוט כל אחד נמצא במקום אחר על הסקלה.
אך אכילה כזו באופן גורף ועקבי עלולה להוביל להפרעת שונות כגון אכילה כפייתית,
התקפי אכילה בלתי נשלטים ואכילת כמות קלוריות גדולה בפרקי זמן קצרים.
האכילה הרגשית גורמת ללוקים בה לחוש טוב לאחר האכילה אבל מיד לאחר מכן לחוש אשמה, בושה וחוסר שליטה.
מה שיכול לגרום להם לאכול שוב כדי להתנחם.
כך בעצם נוצר מעגל מסוכן שעלול להוביל להשמנת יתר ולבעיות תזונתיות הקשורות להשמנה כמו בעיות לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת ועוד.
הסיבה שאנחנו כל כך נמשכים לאוכל כדי להתמודד עם רגשות היא העובדה שהוא זמין, חוקי ומיידי.

בני אדם הם יצורים שמונעים מרגש

למען האמת, אנחנו לא מכונות וזה לא חריג שאנחנו פועלים מתוך רגשות.
בני אדם הם יצורים אנושיים ומרגישים ולכן זה לגיטימי שנאכל עם רגש.
נניח מסיבות, אירועים חברתיים, ארוחות גורמה, זה בסדר שהאוכל הוא חלק מחוויה קולינרית ולא רק מענה לצורך פיזי.
אך אם אנחנו חוזרים הביתה מיום עמוס, לחוצים וכועסים ומתנפלים על חצי מהמזון במקרר,
אנחנו בעצם מונעים מאכילה רגשית שעלולה להתפתח להפרעת אכילה.
לפעמים קיים אצלנו הצורך לפינוק – אני מרגיש שעבר עליי יום קשה אז מגיע לי.
האוכל הוא הנחמה, הרגע שקט שאנחנו צריכים.

מקור לכישלון של דיאטות.

רנה ג’ונס, מטפלת ומסייעת להורדה במשקל, מספרת בהרצאתה על המאבקים שלה עם המשקל ואיך למרות שהכירה כל דיאטה אפשרית, היא חזרה בסוף לסורה.
לטענתה, הדיאטות הן לא הבעיה אלא האכילה הרגשית.
האכילה הרגשית היא בעצם מחבלת סדרתית בדיאטות.
אם לא נטפל בה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו חוזרים שוב ושוב לאותן דיאטות ללא תוצאות, או עם תוצאות אך כאלה שלא נשמרות זמן רב.

אז לאכול רק כשאנחנו רעבים?

בעולם אידיאלי היינו יכולים להמליץ על לאכול רק כשאנחנו רעבים, אך מה הכיף בזה?
זה באמת בסדר ליהנות מאוכל.
אך הבעיה מתחילה כשהאכילה הרגשית תופסת כזה נפח גדול בחיינו שאנחנו אוכלים כשאנחנו שמחים, עצובים, משועממים, צריכים נחמה ועוד ועוד.
כדי לפתור בעיה של אכילה רגשית נדרש לעבור תהליך עמוק ועדיף עם מישהו מקצועי,
אך הרעיון הוא להכיר וללמוד את הרגעים ששולחים אותנו למקרר ולהתמודד איתם.
לדוגמה, אם אני יודע שבסוף יום עבודה, כשאני חוזר הביתה, אני אוכל חצי מקרר – אני אכין מראש בתיק חטיף שאותו אוכל בדרך הביתה.

בהמשך לאותה דוגמה, אם אנחנו נכיר בעובדה שאכילה רגשית שמתרחשת כשאנחנו חוזרים מהעבודה באה לענות על הצורך לפינוק,
אולי נתחיל לתרגל דברים אחרים שהם מהווים פינוק עבורנו – לעשות אמבטיה טובה, להאזין חצי שעה למוזיקה אהובה, להזמין חבר או חברה ועוד.
אז אפשר בעצם לומר שהרעיון הוא גם לאתר את המצבים האלו שמעוררים בנו את הצורך לאכול,
וגם להבין על איזה צורך האוכל מבקש לענות, ולנסות לענות על צורך זה בדרכים אחרות.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply