אשמה – קווים לדמותה

אשמה - קווים לדמותה

0

אשמה – קווים לדמותה

הבית שלי כל כך מבולגן, למה אני לא מצליח לסדר אותו?
למה אכלתי כל כך הרבה בארוחת חג? אני מרגישה נורא
אני לא עושה מספיק בשביל הילדים שלי, אני אגואיסט
אני מגיעה ללא מתנה לאירוע, אני דודה גרועה

מכירים את השאלות האלו?
אלו שאלות שעולות בעקבות רגשות אשמה הקיימים אצל רוב בני האדם.
אשמה יכולה לגרום לנו להשקיע יותר במתנות לחברים ומשפחה, להקדיש יותר זמן ממה שיש לנו בשביל אחרים או אפילו לתת למישהו אחר משהו שאנחנו לא רוצים לתת.

מהי אשמה?

אשמה זהו מצב רגשי בו אנחנו מרגישים קונפליקט פנימי בעקבות משהו שעשינו ואנחנו מאמינים שלא היינו צריכים לעשותו.
אריק אריקסון טען כי האשמה מתפתחת איפשהו בטווח הגילאים 3-5 כאשר אנחנו חווים את הגבולות הראשונים שמציבים לנו הורינו.
מנקודת מבט קוגניטיבית, אשמה היא רגש שאנשים חווים כי הם משוכנעים שהם גרמו נזק.
המחשבות גורמות לרגשות אשם ועוצמת הרגש באה בעקבות המחשבה שאנחנו אחראים לאסון של מישהו אחר, בין אם זה נכון או לא.
הרגשות האלה יכולים לדגור אצלנו המון זמן ולא תמיד קל להיפטר מהם.
מבחינה התפתחותית, תחושת האשמה היא תמרור אזהרה שרובנו לומדים עוד מילדות והיא חלק מההתפתחות הסוציאלית התקינה שלנו.
מטרתה היא שנתבונן שוב על הנהגותינו ואיך היא משפיעה עלינו ועל הסובבים אותנו.
בחינת ההתנהגות שלנו מאפשרת לנו להתפתח ולא לחזור על הטעויות שלנו פעמיים.

אשמה מגיעה בכמה וכמה צורות.

פרופסור סוזן קראוס ווייטבורן, מציעה לחלק אותה לחמישה סוגים.

אשמה על דברים שעשינו

אשמה הנובעת ממשהו שגוי שעשינו.
פגיעה באחר – גרימת כאב פיזי או פסיכולוגי.
או אפילו הפרת כללי האתיקה של עצמנו, כמו בגידה, שקרים וכו’.
במקרה זה, לגיטימי שנרגיש אשמה כי היא רק מכווננת אותנו אל מול הערכים שאנחנו רוצים לחיות לפיהם.

אשמה על מה שלא עשינו אבל רצינו לעשות.

הסתרנו משהו, רצינו להזהיר מישהו ממשהו ולא עשינו זאת, היינו אמורים להתאמן אך ויתרנו לעצמנו.
תחושות אשמה שנובעות ממה שלא עשינו.

אשמה על דברים שאנחנו חושבים שעשינו

באופן כללי, אנחנו נוטים להסיק מסקנות שליליות הנובעות ממחשבות לא רציונליות.
לדוגמה – אנחנו חושבים לפעמים שמישהו נפגע מאתנו בגלל שהוא לא חייך או היה קצת מדוכדך.
דוגמה טובה נוספת היא שמתוך כעס איחלנו בלהט הרגע שיקרה למישהו משהו וזה באמת ובמקרה קרה.
תחושת האשמה יכולה להיות מאוד עוצמתית אף על פי שאין אנו אחראים בכלל למה שקרה, אם קרה בכלל.

אשמה על כך שאנחנו לא עושים מספיק כדי לעזור לאחרים

זה יכול להיות עזרה לחברים או דאגה למשפחה.
גם אם לצורך העניין אנחנו עוזרים לקרוב משפחה או חבר הרבה שעות ביום, האשמה תצוף כשנצטרך ללכת ואנחנו משאירים אותו לבד.

אשמה על הצלחה

הרבה פעמים אנחנו מרגישים אשמים על כך שאנחנו מצליחים כשאחרים לא.
למשל, תלמידים שמקבלים ציונים גבוהים בעוד חבריהם הטובים מקבלים ציונים נמוכים.
לפעמים הם לא ירצו לספר על הציונים שלהם בפומבי.
במקרה הגרוע יותר, אשמה כזו יכולה לצוף כשמישהו נפגע ואנחנו ניצלנו.
קוראים לזה “אשמת הישרדות” (Survivor Guilt) – נפוץ אצל חיילים שמרגישים אשמה שחבריהם נהרגו והם עדיין בחיים, או ניצולים מאסון טבע שאיבדו את הקרובים להם.
בישראל למשל, ידוע שאצל הרבה ניצולי שואה קיימת אשמה “אשמת הישרדות” בעוצמות מאוד גבוהות.
חשוב לזכור פה שכישלון, לא יעלה למישהו אחר את הציון ולצערנו, גם לא יחזיר אף אחד לחיים – לכן, כדאי לתרגל את שחרור האשמה על ההצלחות שלנו ביחס לאחרים.

אשמה בריאה

נותנת לנו את המוטיבציה לחיות לפי הערכים האותנטיים שלנו, מה שלימים שיכול לעזור לנו בשיפור הקשרים החברתיים שלנו.
עם זאת, רגשות אשמה מיותרים ומוגזמים יכולים להיות גם נטל פסיכולוגי אשר מפריע לאיכות החיים שלנו.
לפי הגרסה האחרונה של הספר האמריקאי לאבחון הפרעות נפשיות (ה-DSM-5), אשמה מיותרת ואובססיבית היא סימפטום של דיכאון קליני.
היא יכולה להיות קשורה לטראומת ילדות או הפרעת דחק פוסט טראומטית.
רגשות אשמה יכולים גם להיות סממן לערך עצמי נמוך שיכול לנבוע מהורים ביקורתיים, מזניחים או אפילו מתעללים.

אם אתם מרגישים רגשות אשם, אתם כנראה מתמקדים במשהו שעשיתם (או לא עשיתם) או מאמינים כי אתם אחראים לתוצאות שליליות שנגרמו בעקבות פעולה שלכם.
לפעמים עוצמת רגשות האשם יכולים להיות כל כך חזקה עד שאנחנו חשים מוצפים ואפילו מנוהלים על ידם.
המשקל של אשמה, כמו גם בושה וצער, הוא כבד מאוד על הנפש ובמקרים כרוניים הוא דורש גם טיפול.

למען האמת, לא ניתן להעביר חיים שלמים ללא אשמה והיא מראה על התפתחות סוציאלית תקינה.
כן חשוב לשמור על רמה הניתנת לניהול והתמודדות.
ובכלל, אשמה כשלעצמה היא איננה הרסנית והיא יכולה למקד ולכוון אותנו להתנהגויות בריאות לנו וכאלו שהולכות יד ביד עם הקודים האתיים שלנו, אם אנחנו מצליחים ללמוד ולהתפתח ממנה.

אם אתם מרגישים מוצפים ברגשות אשם, בושה או צער ישנם כמה דרכים להתמודדות, עליהן נרחיב במאמר הבא בנושא.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply