דכאון אחרי לידה, מה זה?

דכאון אחרי לידה, מה זה?

 

דכאון אחרי לידה, מה זה?

לידה זו חוויה מרגשת. אנחנו מתכוננות אליה חודשים רבים, מתכננות הכול לפרטי פרטים. אבל בזמן שהלידה מפיצה רגשות של שמחה ואושר לחלק, היא מהווה טריגר לרגשות של פחד וחרדה לאחרות.

כאימהות טריות, אנחנו עומדות מול אתגרים חדשים, מורכבים ולא פשוטים שמצריכים מאתנו הסתגלות מהירה למציאות חדשה. אין זה משנה כמה התכוננתן ללידה, או העובדה שהלידה הייתה הרגע המשמח בחייכן – כל אחת חווה קשיים שונים, לאחר הלידה. נשים רבות, חוות גם קשיים רגשיים, דווקא לאחר המאורע שנחשב המרגש בחייהן.

למה זה קורה?

זה לא נדיר כלל, שנשים אחרי לידה יסבלו ממה שנקרא “דכדוך לאחר הלידה”.
מדובר על יותר מ-50% מהנשים.
בזמן ההיריון, רמות ההורמונים בגוף נוסקות, ולאחר הלידה, צונחות בצורה דרסטית.
זאת הסיבה שנשים רבות חוות קשיים רגשיים לאחר הלידה, שמתאפיינים בחוסר מנוחה, בלבול, בכי מתפרץ, נדודי שינה ועוד…
לרוב, מדובר באפיזודה קצרה שחולפת תוך ימים אחדים, תוך כדי שההורמונים מתחילים להתאזן.

חלק מהנשים, יחוו מצוקה רגשית זמן ממושך יותר.
וזה בעצם מעלה את החשד ל-“דיכאון אחרי לידה” (PPD). החשד עולה כאשר הדכדוך שלאחר הלידה לא עובר לאחר כמה ימים ונמשך יותר משבועיים, או שמתפתחת הפרעת דיכאון בשנה הראשונה לאחר הלידה.

מהם התסמינים הנפוצים?

  • תנודות במצבי רוח
  • תחושות של עצב וייאוש
  • קושי בטיפול בתינוק
  • קושי בלהתחבר לתינוק
  • חוסר עניין בפעילויות אהובות
  • הזנחה עצמית
  • הפרעות שינה – נדודי שינה או יותר מדי שינה
  • בעיות ריכוז ובעיות זיכרון
  • מחשבות אובדניות (נחשב לתסמין החמור בהפרעת הדיכאון)

יש כמה תאוריות בנוגע לסיבות התפרצות של דיכאון לאחר לידה, ונראה שאין הסכמה מלאה בעולם הרפואה.
חלק מייחסים את זה לחוסר איזון הורמונלי, אחרים למחסור בוויטמינים שנגרם עקב הלידה ויש גם כאלה שנותנים משקל רב לגורמים סביבתיים.
כמו למשל חוסר רצון האישה להיכנס להיריון, חוסר עזרה ותמיכה לאחר הלידה, לידה בגיל צעיר מאוד ועוד.

איך אפשר לטפל?

ראשית, חשוב להדגיש כי רק רופא יכול לאבחן דיכאון לאחר לידה וחשוב לגשת לייעוץ גם אם רק עולה חשש ואת לא בטוחה.
אחת משיטות הטיפול היא טיפול תרופתי.
אם הרופא רואה לנכון, הוא ייתן מרשם לתרופות אנטי דיכאוניות שיעזרו להחזיר את האיזון ההורמונלי ויתנו את התמיכה הנכונה בתקופה המורכבת הזו.
מאוד מומלץ גם לגשת לייעוץ פסיכולוגי.
טיפול פסיכולוגי מלמד לזהות את הטריגרים ואת המחשבות השליליות שמתרוצצות במוח, ונותן כלים פרקטיים להתמודד איתן.

מה עוד אפשר לעשות?

חשוב לא לשמור בבטן. אימהות שחוות דכאון לאחר לידה, בנוסף לכל המצוקות הרגשיות שהן מתמודדות איתן, הן גם מרגישות רגשות קשים של אשמה והערך העצמי שלהן יורד.
הציפייה של הסביבה מהן להיות אימהות מושלמות דוחקות אותן לפינה אפילו יותר.
חשוב שכל אחת תדע, שהיא אמא נהדרת וזה לא אומר עליה כלום.
מדובר במצב שדורש טיפול, כמו כל מצב רפואי אחר.
כדי להקל על התחושות מומלץ לשוחח על כך ועדיף לעשות זאת באמצעות קהילות של אימהות או קבוצות תמיכה.
זה הרבה יותר מרגיע לשמוע ממישהי שכבר חוותה דיכאון לאחר לידה שאת בסדר כמו שאת ואין לזה שום קשר לאימהות שלך, מאשר ממישהו אחר שלא חווה את זה.

עוד המלצה נהדרת, היא לכתוב.

לעשות יומן מסע שמספר את התהליך שאת עוברת.
לכתיבה יש כוח עוצמתי בטיפול במחשבות שלנו, בפחדים שלנו וברגשות שלנו.
במיוחד אם את לא מעוניינת לשתף את הסביבה או לא מרגישה בנוח לדבר ליד אנשים, כתיבה יכולה לשנות לך את הכול.
תתחילי מלכתוב מה את מרגישה באמת. אל תפחדי ואל תשפטי את מה שעולה – פשוט תתני לעצמך את הלגיטימציה לכתוב את כל שעל ליבך.

והכי חשוב שתדעי – זה לא נדיר ולא מוזר וזו לא בושה.
אם את מרגישה שאת לא כתמול שלשום, שמועקה גדולה יושבת עלייך, שייאוש אימתני עוטף אותך – את לא לבד.

מאת: חופית נגר

אולי תאהבו גם..

Comments are closed.