איך להתמודד עם כעסים

מאת: עדנה מימון

איך להתמודד עם כעסים

אפשר למצוא אנשים שכועסים כמעט בכל מקום. הכעס כל כך נפוץ, עד כדי כך שלהרבה אנשים קשה לדמיין את החיים ללא כעסים. אנשים מצדיקים את כעסם בהסברים כמו: “כעס הוא אנושי”, “כעס הוא טבעי”, “כעס הוא רגש כמו כל רגש”. “צריך לפרוק את מה שמרגישים בפנים” ועוד.
כל ההסברים הנ”ל נכונים. כעס הוא אנושי. כעס הוא רגש ורצוי מאוד לפרוק את מה שמרגישים בפנים.
יחד עם זאת, קיימים היבטים נוספים לנושא הכעסים, אשר רוב בני האדם אינם מעלים אותם על דעתם:
כעס פוגע בבריאות!
כעס פוגע באחרים!
כעס פוגע בתחושת שמחה!
ויש עוד הרבה.
אם כך, קיים פה קונפליקט. מצד אחד כעס הוא טבעי, אנושי ורצוי לפרוק אותו, ומצד שני כעס פוגע בבריאות, באחרים ובתחושת השמחה.

מה עושים?

הנה כמה דרכים אפקטיביות להתמודדות עם כעס:

1. שנה את הפרשנות שלך

תחילה נבין שבני האדם פועלים על פי פרשנויות, שרובן נמצאות בתת המודע, ללא מודעותם (על פי רוב). פרשנויות אלה יוצרות את הרגש שבני האדם מרגישים.
לדוגמא: אם מישהו דרך על הרגל שלך וזה כאב לך מאוד, התגובה האינסטינקטיבית היא לכעוס.
יחד עם זאת, אילו מראש ידעת שמי שדרך לך על הרגל הוא עיוור שהלך לאיבוד, אתה לא תכעס.
דוגמא נוספת: אם חשבת שחבר שלך גנב ממך כסף, וזה גרם לך לכעוס עליו מאוד, ולאחר שבועיים נזכרת שאתה הנחת אותו במקום כלשהו.
מיד הכעס מתחלף בתחושה אחרת.
מסקנה: כעס הוא תוצאה של פרשנות. שנה את הפרשנות שלך, והרגש שלך ישתנה.

2. נשימות

כאן חשוב לציין שאין הכוונה לנשימות רגילות, שבזכותן אנו חיים, אלא נשימות מכוונות, איטיות, בעיניים עצומות.
נשימות אלה נקראות גם: נשימות ריפוי, מכיוון שהן אכן משפרות את רמת הבריאות של האדם.
התהליך: שב במקום נוח ונעים. ללא טלפונים או אנשים אחרים (אלא אם כן גם הם מצטרפים לנשימות).
עצום את עיניך. נשום אויר אל תוך הבטן (הגדל את הבטן), החזק מעט, והוצא את כל האוויר. בהוצאת האוויר כווץ את הבטן. עשהו זאת באיטיות ובשימת לב לנשימות עצמן.
הרגל את עצמך לעשות זאת על בסיס קבוע, פעמיים ביום.

3. הבט בחפצים סביבך

ככל שתעשה תרגיל זה יותר פעמים, עוצמת הכעס ואורך הכעס יפחתו,
הסתכל סביבך, וציין את שמות החפצים שאתה רואה.
לדוגמא: שלחן, מחברת, 2 עטים כחולים, מחשב, מטען, טלפון, ספל גדול, מגש, עציץ, וכו’.
עשה זאת באיטיות רבה. בהתחלה זה עלול להרגיז. אולם לאחר תרגול, יפתחו בפניך תחושות חדשות ונעימות.

4. עשה ספורט בקביעות

במידה שעשיית ספורט נעשית לפי חשק, אתה עלול להתחיל יפה, אבל אתה תפסיקו לאחר זמן מה.
רק אם תחליט באופן חד משמעי שאתה תעשה ספורט באופן קבוע, זה יוסיף לך הרבה מאוד לתחושת הרוגע והבריאות.
כמובן שבהתחלה אפשר לעשות משהו קטן וקליל. ובכל פעם להוסיף עוד קצת.
מי שילך על משהו גדול כבר בהתחלה, עלול להפסיק את הפעילות לאחר פעם פעמיים. לכן, הקפד על להתחיל בקטן. וכמו שאומרים: אם כבר לעשות, אז לעשות בכיף ובחיוך

5. העסק את עצמך בפעילות שקשורה לאדמה

פעילות מסוג זה יכולה לחבר את האדם לעצמו, במקום להתעסק בענייני אנשים אחרים. פעילות כגון שתילת פרחים, גינון וכו’ יכולה לתרום המון לשקט הפנימי. מומלץ שגם פעילות זו תיעשה באיטיות. וגם עשה פעילות זו באופן קבוע.

6. הפסק לראות או לשמוע חדשות

אני יודעת שיכול להיות שתרים גבה ותגיד שזה לא מציאותי. ובכל זאת, מי שבאמת רוצה לעזור לעצמו, רצוי שיחיה בתוך סביבה רגועה.
אני יודעת שאי אפשר להכריח אותך להימנע מחדשות. יחד עם זאת, התחלות יכולות להיות לא קלות.
דרושה הרבה נחישות, כוח רצון פנימי ולהיות עם הפנים לעבר המטרה. לאחר כשבועיים של התנזרות מחדשות, אתה תרגיש בשינוי עצום.

אולי תאהבו גם..

Comments are closed.