חזרה לשגרה

מאת: חופית נגר

0

חזל”ש – חוזרים מחופשת הקיץ!

במיוחד אחרי חופש גדול וארוך, בו כולנו יצאנו קצת מהשגרה שלנו, החזרה ליומיום “הרגיל” שלנו,
ללוחות הזמנים אליהם התרגלנו לפני שיצאנו לחופשת הקיץ, יכולים להיראות פתאום די מעיקים.
מצד אחד, כבני-אדם, אנחנו מסתגלים מאוד מהר לשינויים סביבתיים ומצד שני,
מרגישים בנוח כשאנחנו נמצאים בשגרה הקבועה שלנו ויודעים מה עומד לבוא.
כשאנחנו כבר נמצאים בשגרה, אנחנו אוהבים מדי פעם לצאת ממנה – לקחת ימי חופש,
לעשות פעילות מהנה ולשבור את הרוטינה היומית שלנו.
אך לפעמים, היציאה הזו מהשגרה אורכת כל כך הרבה זמן, כמו בחופש הגדול למשל,
שאנחנו כבר קצת צמאים לחזור ללו”ז הקבוע שלנו.

שגרה היא רוגע, מוכרות והידיעה שדברים מתבצעים על מי מנוחות,
בקצב הנכון לכל הסובבים. אנחנו זקוקים לשגרה כדי לדעת מה סדר הפעולות שלנו,
לנכס לעצמנו הרגלים ולפעול על אוטומט במקום במצב של סטרס תמידי (מתוך מאמר כוחה של שגרה).
נכון, לשגרה יש את החסרונות שלה. היא יכולה להיות משעממת, רפטטיבית וחסרת ריגוש,
אבל יש בה משהו מנחם כשהיא בנויה נכון.
בזמן חופשה אנחנו שוברים הרגלים ונהנים מחידוש ועניין.
במיוחד אם מדובר בחופשה מהעבודה או מהלימודים, שלעתים מכבידים עלינו.
החזרה מהחופשה לעומת זאת, מלווה לעתים קרובות בעצב, תסכול ואף דכדוך.
למעשה, התחושות האלו משפיעות עלינו כל כך, עד שרבים מאיתנו נהיים חולים מעצם המחשבה על סיום החופש.

התמודדות עם שינויים

הבעיה שלנו עם שינויים היא שהם מוציאים אותנו מהאיזון שמצאנו.
יכולת ההסתגלות שלנו היא המפתח להתמודדות עם מצבים חדשים והגמישות הזו היא נכס יקר ערך,
שאם נלמד לנצל לטובתנו, נוכל להתרגל מהר יותר ובלי יותר מדי מאמץ.
בתקופת החופש הגדול, קורה משהו קצת שונה – אנחנו מחליפים שגרה אחת באחרת.
הפעם, לא מדובר בנסיעה של שבוע וחזל”ש (חזרה לשגרה), אלא בחודשיים שלמים של שינוי ושחרור – מי רוצה לסיים שגרה כזו?!
הפסיכולוגיה טוענת שככל שאנחנו מתבגרים, קל לנו יותר לקבל שינויים בהרגלים, בתוכניות ובחיים בכלל.
כלומר, שמי שחווה את עיקר הקושי אלו ילדים צעירים התלויים במה שהם מכירים, ומרגישים בנוח כשהם יודעים למה לצפות.
זו הסיבה שהורים לילדים קטנים מתחילים את תהליך החזרה לשגרה כשבועיים לפני תום החופש הגדול,
בעוד תלמידי תיכון מחכים לרגע האחרון ורוצים להנות מכל דקה שבה הם לא צריכים לשבת בכיתה.

טיפ קטן לחזרה קלה לשגרה, אחרי תקופה ממושכת

באתר של משרד החינוך, הגדילו לתת מספר טיפים מעולים לחזרה מחופשת הקיץ (ניתן לראות את המאמר המלא כאן).
אחת ההמלצות החשובות ביותר לחזרה קלה ונעימה לשגרה,
כפי שהוזכר באתר של משרד החינוך, היא לא לחכות לרגע האחרון מבחינת התכווננות.
המעבר בין החופשה ללימודים או לעבודה צריכה להיות הדרגתית.
כדאי להכין את הגוף מבעוד מועד ולטפח את ההרגלים הישנים כדי לתת לעצמנו זמן להסתגל מחדש לרוטינות שזנחנו בקיץ.

בין אם מדובר בזמני ארוחות, שינה או מטלות שוטפות, ככל שנתחיל מוקדם יותר כך יהיה לנו קל יותר.
בנוסף, כדאי לנהל שיח עם הילדים בבית ולהכין אותם, עד כמה שניתן, למה שהולך להיות.
קצת על תוכניות הלימוד, קצת הסבר על השגרה שאולי נשכחה, האם מתוכננים להם חוגים כל דבר שיגרום להם להרגיש בטוחים ויודעים יותר.
אם אתם הורים שמסיימים את החופש הגדול, אנחנו ממליצים לנצל את סוף הקיץ לדברים שיקלו עליכם ועל ילדכם את המעבר המשמעותי הזה.
דאגו שכולם יקבלו מספיק שעות שינה, יאכלו ארוחת בוקר מזינה ויהיו מוכנים לשנה החדשה.
באשר אליכם, קחו את הזמן, עשו את הטוב ביותר עבורכם ושמרו על חוש ההומור.
הימים הקרובים יהיו ככל הנראה, מלווים במתח גדול שלא נותר אלא לצחוק. בהצלחה!

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply