חרטה – משקעים מהעבר

לחיות עם משקעים מהעבר

0

לחיות עם משקעים מהעבר

חרטה – כל אחד מאיתנו שואל לפעמים את השאלה “מה הייתי יכול לעשות אחרת?”
בין אם מדובר בבחירה בלימודים גבוהים, בחירת בן זוג ולעתים אפילו בטראומות ילדות שאנחנו בטוחים שיכולנו לפעול בדרך שהייתה מובילה אותנו לעתיד טוב יותר.

חרטה היא אינסטינקט טבעי ואנושי ולפעמים היא אפילו מלמדת אותנו איך אנחנו יכולים להשתפר ולהיות אנשים טובים יותר בהווה.

מתי המשקעים מהעבר תוקעים אותנו במקום ומפריעים לנו להתקדם?

לכל אחד מאיתנו דרך שונה להתמודד עם עברו, אך שתי הדרכים הנמצאות בקצוות הן התעלמות מהעבר ואחיזה בעבר.
התעלמות מהעבר – חלק מאיתנו מנסים לקבור את העבר – לא רוצים לזכור אותו, מתכחשים לו, מתעלמים ממנו.
אחיזה בעבר – חלק אחר הם אותם אלה שחיים את העבר שלהם כל יום ויום – מתקשים לשחרר את העבר, משחזרים ומנתחים אותו בצורה אובססיבית.

שתי הדרכים הללו הרסניות.
אי ידיעת העבר והתעלמות מאירועים משמעותיים בחיינו, מונעים מאיתנו את ההשפעה החיובית וההתפתחות הטבעית בהווה שלנו.
כדי באמת להשתחרר מהעבר, לקיים מערכות יחסים בריאות ולהפוך לאנשים שאנחנו רוצים להיות, אנחנו צריכים להכיר את עברנו ולהרגיש את הכאב בסיפור שלנו.
כאשר אנחנו נמנעים מלהתמודד עם העבר ומשאירים כאב לא פתור, אנחנו עלולים לשחזר את החוויות האלו באופן לא מודע.
מנגד, לחיות את העבר ולשחזר אותו שוב ושוב, תוקע אותנו במקום ולא מאפשר לנו להתקדם קדימה.
באיזה שהוא מקום אנחנו נותנים לעבר לשלוט בנו.
ברנה בראון מסבירה שאשמה מובילה אותנו להתנהגות הרסנית, הרבה מאשר שהיא מובילה אותנו לריפוי, אם בכלל.
אשמה על הבחירות שלנו או על דברים שקרו לנו, נמצאת בקורלציה גבוהה עם התמכרויות, אלימות, אגרסיות ובריונות.

טריגרים מעוררי עבר

המטפל והסופר רוברט טייבי מסביר במאמרו, שקיימים מספר טריגרים נפוצים שמעירים את העבר אצל בני אדם.

התעסקות עם אובדן – כשאנחנו מאבדים משהו – רבים עם חבר, פרידה מבן הזוג, מקום עבודה – אנחנו לעתים נוטים לשחזר מה קרה שגרם לזה.
במקרים אלו, אנחנו מתמודדים גם עם עצב וכאב אמיתיים אך עם הזמן אנחנו מנסים לשחזר מה קדם למאורע: משחזרים את כל הטעויות בעבודה, מה עשיתי שגרם לפרידה מבן הזוג, האם היו סימנים שלא שמתי לב אליהם? וכו’.
לחבר סיבה לתוצאה היא פעולה אינסטינקטיבית של בני אנוש.
אך כשאנחנו נשאבים לזה בצורה אובססיבית, אנחנו נתקעים ולא מצליחים לקבל את מה שקרה ולהמשיך הלאה.

התעסקות בכשלונות – כולנו הצלחנו ונכשלנו בחיים לא פעם ולא פעמיים.
כשאנחנו מתעסקים בכשלונות שלנו באופן מוגזם, אנחנו מעצימים אותם ובאיזה שהוא מקום מתחילים להאמין שאנחנו פשוט לא מוצלחים.
אנחנו מציפים את עצמנו במידע כוזב על עצמנו בלי לראות את התמונה המלאה.

חוסר סגירת מעגל – בהמשך למה שנאמר בתחילת המאמר, חוסר סגירת מעגל עלול ליצור משקע יציב בנפש שלנו.
כשקורה לנו משהו גדול ומשמעותי, אנחנו לעתים נותרים עם המון שאלות לא פתורות.
ואז, כשקורה משהו דומה או כשאנחנו בתקופה לחוצה, השאלות הללו עלולים להציף אותנו ולעורר משקעי עבר שחשבנו שפתרנו.

טראומה – טראומה, קטנה או גדולה יכולה להראות את סימניה גם אחרי שנים רבות.
התעללות פיזית, מינית או נפשית מותירה צלקות והמון שאלות בלב הקורבן.
זה יכול להתבטא בלקפוא במקום כשמישהו מתקרב לתת חיבוק, מפגש עם האדם המתעלל או כל סיטואציה אחרת שמעלה זכרונות כואבים מהטראומה.
במקרים של טראומה, נדרש טיפול נרחב ומקצועי שיאפשר לקורבן להתמודד עד כמה שניתן, עם מה שקרה לו.

חשוב להבין שאנחנו לא נשנה כלום על ידי ניתוח העבר.
כדי להתקדם ולחיות את חיינו בהווה, אנחנו צריכים להכיר את העבר, לקחת את השיעורים שהוא טומן בחובו ולהשתמש בכלים הללו בשביל לצמוח.

במאמר הבא בנושא, נדבר על איך אפשר לשחרר מחשבות על העבר.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply