חרם חברתי ברשתות החברתיות – איך מתמודדים?

חרם חברתי ברשתות החברתיות - איך מתמודדים

0

חרם חברתי ברשתות החברתיות – איך מתמודדים?

במאמרים הקודמים בסדרה “חרם חברתי ברשתות החברתיות” מנינו את האתגרים המודרניים הקשורים לנושא של ניהול חרמות, מהן נורות האזהרה שצריך לשים לב אליהן ונתנו כמה טיפים להורים שחוששים או יודעים שילדיהם מוחרם.
במאמר זה, נרצה להתמקד במושא החרם – אם מתנהל נגדכם חרם; בכיתה, בעבודה, בחוגים חברתיים או אפילו בתוך המשפחה.

הנה מספר כלים שיוכלו לעזור לכם

אבל לפני זה, חשוב שתדעו שאתם לא אשמים בחרם.
הבעיה האמתית היא אצל מי שמנהל את החרם שרואה בפעולה בריונית זאת כדרך התמודדות למשהו אחר שהוא חווה.
זה לא קשור אליכם כפי שזה נראה וכן, אתם אלה שנפגעים כרגע והפגיעה היא קשה מנשוא, אך הצעד הראשון הוא להפנים שאתם לא אשמים ולא עשיתם שום דבר לא בסדר.
וגם אם עשיתם – חרם הוא לא הדרך לפתרון.
דבר שני, אחד הפתרונות הכי טובים, לכל דבר בחיים, הוא תקשורת כנה ואמתית.
אם אתם יכולים, תנסו לנהל שיחה עם מנהל החרם בבית הספר או בעבודה, ותראו איך אפשר ליישר את ההדורים.
במידה וניסיון זה לא צלח, הנה כלים שתוכלו לעשות לגמרי לבד ויעזרו לכם לעבור את התקופה הזאת.

תחביבים –

תקופה זאת קוראת לנו לחזק את הערך העצמי שלנו.
הקדשת זמן לתחביבים היא דרך מצוינת להתחיל – ריקוד, ציור, כדורגל, קולנוע, סריגה ועוד.
כשאנחנו מקדישים זמן לתחביבים שלנו, אנחנו גם מרגישים שמחה והנאה (שאלה לבדם, מאוד עוזרים להתמודדות עם מכשולי היומיום),
אנחנו גם מכירים אנשים חדשים עם תחומי עניין משותפים, ואנחנו גם מחזקים את הכישורים שלנו ותורמים להעלאת הביטחון העצמי.
לכן, גם אם עושים עליכם חרם בבית הספר או אם אתם סובלים מנידוי חברתי בעבודה – צאו ותעשו דברים שהרבה זמן רציתם לעשות ולא היה לכם זמן.

חיזוק מעגלים חברתיים –

אין כמו חיזוק קשרים חברתיים ישנים או יצירת קשרים חדשים כדי לשכוח לפעמים מכל רחשי החרם.
צרו קשר עם בני משפחה שלא ראיתם הרבה זמן, חברים מעיר אחרת, חברה טובה מעבודה קודמת או שתפנו לאנשים מהחוגים העירוניים שלכם ותציעו להם להיפגש.
חבר אחד טוב שווה עולם ומלואו במצבים כאלה.
ככל שתשימו את הפוקוס שלכם על האפשרויות החברתיות החדשות שנפתחו לכם, ככה תרגישו יותר חזקים, שמחים ומלאים.

לדבר על זה –

חרם חברתי עלול לגרום למושא החרם להרגיש בושה, אשמה וחוסר אונים.
לפעמים עד כדי כך שהוא ישמור זאת בסוד. למעשה, שיחה עם מישהו קרוב יכולה לעשות פלאים.
להזכיר לנו שאנחנו לא לבד. גם אם כרגע אנחנו מתמודדים מול חבורה של אנשים שלא רוצים אלינו כל קשר.
אם אתם בגילאי בית הספר – אפשר גם לשוחח עם היועץ או היועצת שיעזרו לעצור את מנהלי החרם, גם בלי שידעו שאמרתם דבר.
אפשר לשוחח עם חבר טוב שלא חלק מהחרם.
אם מדובר בחרם במקום העבודה, דברו על זה עם החברים, עם המשפחה, או אפילו קולגה אחרת מהעבודה.

אם אתם מרגישים שאין לכם עם מי לדבר, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית.
בסופו של דבר, לא תמיד אנחנו מוצאים את הכלים להתמודד עם התחושות הקשות האלו לבד.
לפעמים נצטרך עזרה חיצונית ואובייקטיבית שתעזור לנו לראות דברים מנקודת מבט אחרת וגם תיתן לנו כלים להתמודדות ואת הליווי לו אנו זקוקים.

לקחת הפסקה מהמדיה החברתית –

דיברנו על כמה זה קשה להתמודד עם חרם בעידן הדיגיטלי.
התחושה של הנידוי והבדידות מלווים אותנו גם אחרי שעות הלימודים והעבודה.
זה נמצא בסמארטפונים, במסכי המחשב והטאבלטים.
עם כמה שזה קשה, מומלץ להרחיק את המסכים כמה שיותר בתקופה זאת או לפחות לחסום אפליקציות או אנשים שלא עושה לנו טוב לראות אותם.
השתקה של הסמארטפון לכמה שעות בערב, לא בטוח שתגרום לנו להרגיש יותר טוב, אבל לפחות לא תאדיר את תחושת הלבד.

לכתוב לכתוב לכתוב –

במאמרים על כתיבה, דיברנו על כמה כתיבה עוזרת לנפש לשחרר ולהתנקות.
לפעמים אפילו בצורה טובה יותר מכל טיפול פסיכולוגי.
פשוט קחו דף ועט. עשר דקות ביום, לא יותר, ופשוט כתבו את כל מה שעולה בראשכם.
בלי סדר, בלי דקדוק ובלי הגהה, רק להוציא מהראש אל הדף.
אחרי כמה ימים עד שבועיים, אתם תרגישו הרבה יותר טוב ושהמועקה מתחילה להעלם.

במידה והמצב מחריף ופוגם בנו רגשית אפשר לשקול על החלפת מסגרות או החלפת מקום עבודה.
אך בדרך כלל מצב זה קורה רק אחרי תהליך ארוך שלא צלח.

בסיכומו של דבר, חרם הוא לא משהו נצחי.
והמסר העיקרי שהיינו רוצים שתיקחו מהמאמר הזה הוא תהיו סבלניים.
זה לא משהו שנגמר ביום או יומיים. אך עדיין, חרם הוא דבר זמני ונקודתי ובשום אופן לא משליך על החיים.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply