חרם חברתי – כלים להתמודדות

חרם חברתי - כלים להתמודדות

0

חרם חברתי – כלים להתמודדות

במאמר הקודם הסברנו מה זה חרם חברתי וכיצד הוא משפיע עלינו.
התופעה הזו נפוצה יותר בבתי הספר, אך היא קיימת גם בעולם המבוגרים ולפעמים אנחנו לא מספיק ערים לכך.
כפי שאמרנו – לא תמיד קל להוכיח כשמישהו מתעלם ממך באופן מכוון.
במאמר זה, נרצה לדבר על כלים שיעזרו לנו בהתמודדות בחרם חברתי ואיך ניתן להפסיק את המצב הזה.

לתת לגיטימציה לרגש

לדחייה ונידוי חברתי יש השפעה עצומה על נפש האדם.
המוח שלנו מחווט ליצירת קשרים ולהיות חלק מקהילה.
לכן, כאשר אנחנו חווים נידוי חברתי, לגיטימי מאוד שנרגיש עצב, כאב וכעס ואנחנו נעשה לעצמנו עוול כפול אם נשפוט את עצמנו על הרגשות שעולים.
אם מדובר בילד, חשוב לעודד אותו להגיד איך הוא מרגיש ולהיות בהקשבה מלאה למה שהוא מספר.
אין צורך ללכת לדבר עם הילדים האחרים (ואפילו מומלץ לא לעשות כן).
חשוב לגלות אמפתיה ולא לנסות לפתור את המצב. כלומר, הימנעו מ”אולי תעשה ככה”, “אולי תנסה להיות פעיל בשיעור ספורט” וכו’. אלא להפך, להעצים את הילד ולעורר בו את הביטחון העצמי שכרגע כל כך שברירי.
התמקדו ברגשותיו ותאמרו לו כמה יש לו להציע לעולם וכמה הוא מוצלח, בדיוק כפי שהוא.

לצאת מתחושת הקרבן

לא תמיד אנחנו שולטים בהתנהגות של אחרים. לא מבוגרים, ובטח ובטח שלא ילדים. אבל אנחנו כן יכולים לשלוט בתגובות שלנו.
זה בסדר להיות עצובים ולחוות את הכאב אך במקביל, חשוב לשים לב שאנחנו לא מאמצים את עמדת “הקרבן”. עם כל הכאב, עם כל העצב, עם כל הייאוש – חשוב להתמקד בעשייה ולא בחוסר האונים.
זה בדיוק השלב להעצים את עצמכם ולדאוג לעשות דברים שאתם טובים בהם.
אם מדובר בילדים, חשוב לדבר איתם על רעיונות כיצד להתמודד עם חרם חברתי.
איך להתמודד עם התעלמות. ולהעצים אותם, את מה שהם.
לא צריך לפתור ולתקן את העולם – אלא ללמוד כלים שיעזרו לנו להתמודד. כלים אלו, יעזרו להם גם בהמשך החיים.

חברים חדשים ועידוד השתתפות בפעילויות בחוץ –

אחד הדברים שהכי חשוב לזכור, הוא שיש עוד עולם שלם בחוץ.
בדיוק מהסיבה הזאת, לא כדאי לשקוע ברחמים עצמיים ולהתבצר במיטה.
אפשר לצאת לפעילויות שונות ולהכיר חברים במסגרות אחרות.
זה אולי לא ימנע את החרם המתרחש בבית הספר או במקום העבודה, אבל יתן מענה לצורך שלנו בשייכות ויתן לנו נקודת אור לחזור אליה.
ואגב, זה גם זמן נהדר לחזור לתחביב ישן או ללמוד איזה חוג חדש שרצינו ללמוד.

לכתוב את זה –

ההמלצה הטובה והבריאה ביותר תהיה לדבר על כך עם מישהו קרוב. מישהו שמבין אתכם.
אבל לפעמים, הנידוי החברתי מתרחש דווקא מצד אלה שהכי קרובים לכם ואתם לא מרגישים בנוח לדבר על זה עם ההורים.
במקרה זה, אולי תמצאו את נפלאות הכתיבה.
הקדישו עשר דקות ביום לכתיבה אישית שלכם, בלי פילטורים – פשוט כתבו את שעל לבכם כדי לשחרר את הרגשות הכואבים.
אתם תראו שאחרי כמה ימים, תחושו הקלה רגשית.
חשוב מאוד כן למצוא מישהו לשוחח איתו על מה שאתם עוברים, גם אם מדובר בעזרה מקצועית.

עצה חשובה להתמודדות עם חרם חברתי אצל ילדים

אם אתם הורים, ההמלצה היא להימנע ככל הניתן מלנסות לתקן ולהשתלט על המצב.
מומלץ לא ישר לקרוא להורים של הילדים או ללכת באופן מיידי למורה.
חשוב לתת לילד עצות וכלים ולראות כיצד הוא בוחר להתמודד עם המצב.
ככה אתם גם מראים לילד שאתם סומכים עליו ועל ההחלטות שלו, וגם מלמדים אותו כיצד להתמודד עם אנשים שונים במהלך חייו.
אם נלמד אותו שאנחנו מטפלים בכל בעיה, הוא לעולם לא ינסה להשתפר וילמד שהוא תמיד בסדר והעולם תמיד דפוק.
אנחנו רוצים ללמד את ילדינו, וגם אותנו, שהעולם בסדר. הוא לפעמים זורק עלינו מכשולים, אבל זה רק כדי לבחון אותנו.
הדרך להתמודדות עם חרם חברתי בצורה הזאת, היא ארוכה יותר. אבל היא חשובה לבניית ערך עצמי ולימים, יוצרת אצל הילד תכונות של אסרטיביות ופתרון בעיות.

עם זאת, חשוב להיות ערניים למה שקורה ולגבות את ילדינו. במיוחד אם המצב מחמיר ודורש התערבות של מבוגר.

אם המצב מחמיר ואתם חושדים כי הילד או הילדה סובלים מדיכאון חשוב מאוד לפנות לעזרה חיצונית.

כפי שנאמר, לנידוי חברתי יכולות להיות השפעות עצומות ואם הילד שמר את זה זמן רב מדי בבטן, ייתכן ומצבו הרגשי הדרדר, מה שעלול להוביל לדיכאון וסיוטים.
גם אם הילד נראה לכם בסדר, לא מזיק מדי פעם לחוות דעה שניה, מה גם, שלפעמים זה טוב שיש לילד מישהו לדבר איתו מלבד ההורים והמורים.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply