טיפול בכתיבה

מאת: חופית נגר

0

טיפול בכתיבה

להרבה מאיתנו קשה להשאר לבד עם מחשבות שמציפות ונשפכות כמו נהר באנדרלמוסיה של רעש וכאוס מנטלי.
לעיתים, זה כואב להתחבר למקום העמוק הזה שבו חבויים הפחדים,
מסודרים במגירות שאנחנו לא בהכרח רוצים לעבד.
דווקא במקום הזה, אנחנו יכולים להשתמש בכתיבה כדרך לווסת את הרגשות וליצור מן הגנה שבריחוק,
לצאת להרפתקה במקום חדש ולא מוכר, לחקור אותו בסקרנות ובזהירות.
מתי בפעם האחרונה ניהלת עם עצמך שיחה מלב אל לב?

עד כמה אנחנו באמת מכירים את עצמנו?

הכתיבה הטיפולית, הידועה בשם ביביליותרפיה, היא שיטה השייכת לענף הטיפול באומנויות ומתמקדת בטיפול רגשי דרך הבעה בכתב.
בכתיבת מילים או קריאתן, נפגוש לעיתים קרובות טקסטים שונים המסייעים לתהליך גילוי עצמי ותובנות חדשות.
אותו “עצמי” שמבליח מדי פעם כשאנחנו נוהגים ברכב בסוף היום, שוטפים את הכלים או שוכבים במיטה בחושך, מנסים להרדם.
אותו ה”עצמי” שמתעקש לצאת ולדבר בדיוק כשאין לנו סבלנות או נכונות לנהל את השיחה הזו כרגע.
דרך הכתיבה הטיפולית אנחנו יכולים לגשת למקום מאוד עמוק ועוצמתי בתודעתנו, לרוקן את כל המחשבות ולהתחיל תהליך ריפוי פנימי.
יש בידינו, באופן מילולי, את היכולת לברוא עולם ולשחק בו כפי שלא נוכל לעשות במציאות.
נוכל להיות מי שנרצה, איפה שנרצה.
פעולה שיכולה לסייע לנו ליצור תחושה של סדר פנימי,
של בניה וביטוי עצמי דרך ארגון מחדש של חוויות באופן מטאפורי ומוגזם במתכוון.
אם ניקח דף ועט, או נתיישב מול המחשב וניתן דרור לכל מה שיוצא, באופן אינטואיטיבי, נהיה כנים ונפרוץ מחסומים רגשיים,
נוכל לקבל ערך טיפולי משחרר ולפתח את החלקים הבריאים יותר בתוכנו, שאינם מקבלים מקום בגלל משברים דחופים יותר שמסיחים את דעתנו.

הכתיבה ככלי טיפולי

לא פעם, משתמשים בטיפול דרך כתיבה כדי לסייע לאנשים במצבי דחק – דיכאון, חרדה, פוסט טראומה ואפילו לאנשים בעלי מוגבלות המתקשים לבטא את עצמם דרך דיבור.
הסיבה בגללה כתיבה היא כלי טיפולי כל כך משמעותי, היא שבכתיבה אין שיפוטיות, אין נכון או לא נכון, אין חוקים או מסגרת שצריך להשאר בתוכה.
היותה כל כך אינטימית, מכילה ונשארת בין האדם הכותב לדף הנייר,
מאפשרת לאדם לראות את עצמו ממקום חיצוני ולשים את הווית חייו באור אובייקטיבי.
באופן זה, הוא מקבל שיקוף של הדברים שהוא חווה,
חושב ומרגיש ומקבל תובנות, ולפעמים אפילו תשובות לשאלות שעלו בתוכו.
תהליך זה, דומה בעצם למתרחש בטיפולים פסיכולוגיים או אימונים אישיים.

כפי שהוזכר בתחילת המאמר,
הכתיבה לא חייבת להיות זהה למציאות או כזאת המשקפת את מה שאנחנו חווים או מרגישים.
העוצמה הטיפולית של הכתיבה, מתרחשת גם כשאנחנו כותבים סיפור מדומיין או כשאנחנו מתארים מציאות שהיינו רוצים להיות בה.
למעשה, כתיבה שכזו יכולה ללמד אותנו הרבה על הרצונות האמיתיים שאולי חבויים בנו.
היא יכולה לחשוף את אוות נפשנו ולכוון אותנו אל עבר שאיפות ומטרות חדשות, שאולי לא העלנו על דעתנו.
לכן, כתיבה היא לא רק כלי המאפשר לנו התמודדות וריפוי של אירועי עבר או הווה המטרידים אותנו,
אלא היא גם כלי שמאפשר לנו לקלף את הרציונליזציה ולשלוף מתת המודע, את משאלות ליבנו העמוקות ביותר.

כפי שהמלצנו בעבר במאמרים קודמים על כתיבה תרפויטית, אנחנו ממליצים לכם להתחיל לכתוב באופן יומיומי,
אפילו למשך דקות אחדות, את כל מה שעולה על רוחכם.
בלי לחשוב יותר מדי או להתאים את הכתיבה לחוקים ולרצף כרונולוגי.
אתם כבר תודו לעצמכם על הפעולה הפשוטה והמעצימה הזו.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply