כוח רצון

כוח רצון - מולד או נרכש?

0

כוח רצון – מולד או נרכש?

הרבה יותר קל להתחיל פרויקט מאשר לסיים אותו.
בהתחלה, אנחנו מלאי מוטיבציה, חדורי מטרה, ומפוצצים באנרגיה – אך עם הזמן, האנרגיה הולכת ויורדת.
היא אמנם יכולה לעלות בחזרה, אבל בשלבי הצניחה שלה אנחנו עלולים למצוא את עצמנו חוזרי לסורנו.

מה זה כוח רצון?

כוח רצון הוא הכוח להתגבר על תשוקות והנאות רגעיות והוא בעצם המניע לעשייה טובה יותר לטווח הרחוק.
להצליח לראות את התמונה המלאה ולראות מעבר להנאות רגעיות.

האם אפשר לאמן כוח רצון לעבוד יותר שעות?

התשובה לשאלה היא לא חד משמעית.
בעוד שחלק יגידו שמדובר בשריר שאפשר לאמן, אחרים יאמרו בביטחון כי כוח רצון הוא משאב מוגבל ובני האדם יכולים לעזור לעצמם כדי לא לסיים את מנת כוח הרצון היומית.

רוי באומייסטר, פרופ’ לפסיכולוגיה מאוהיו, מדבר הרבה על כוח רצון ושליטה עצמית.
לדבריו, קיימת אצל בני האדם נטייה לחסוך אנרגיה.
זה מתבטא בכך שאנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים יותר, שאנחנו עייפים ותשושים ורוצים לעצור.
אך למעשה יש לנו עוד המון אנרגיה ועוד לא הגענו כלל לנקודת השבר.
אבל האמירה “אני לא יכול יותר” מקבלת קול הרבה לפי שהאנרגיה בפועל נגמרת ומדובר בתהליך אבולוציוני שחשוב להכיר.

הדוגמה הכי פשוטה וברורה לכך היא ריצה.
אם אנחנו רצים לצורך ירידה במשקל, אנחנו עלולים לעצור ברגע שנרגיש עייפים, תשושים, שאי אפשר יותר.
אבל אם אנחנו רצים כי רודפים אחרינו אנשים שרוצים להרוג אותנו, אנחנו נגלה שיש לנו הרבה יותר כוח ממה שחשבנו.
לכן, המצב יכול להכתיב לנו האם נעשה טוב יותר או לא.
ואם מדברים על משימות שצריכות להתבצע, האם יותר כסף יגרום לנו לעבוד טוב יותר?
אולי הידיעה שאנחנו תורמים לקהילה יגרום לנו לעבוד טוב יותר?
ישנם דברים שמחזקים את כוח הרצון שלנו ומובילים לזה שהביצועים שלנו ישתפרו למרות שלא קיבלנו אנרגיה נוספת.

איך נוכל לעזור לעצמנו לסיים משימות?

באומייסטר טוען שיש לנו כמות מוגבלת של כוח רצון.
אנחנו קמים בבוקר עם כמות מסוימת של כוח רצון וכל משימה, גם הפשוטה ביותר, מבזבזת מאותו משאב. (סרטון הסבר קצר בקישור כאן).
מכאן, שאם אנחנו מתכננים לסיים לכתוב עבודה היום, אז כדאי שנתחיל עם זה על הבוקר ואחר כך נתפנה לשאר העיסוקים האחרים.
כי כל דבר שנעשה לפני, יבזבז מהכמות המוגבלת של כוח הרצון.

בנוסף, תכנון תכניות לפרטי פרטים יכול לעזור לנו, במיוחד כשאנחנו מאוד לחוצים מהלא נודע, חרדים ופוחדים.
תכנון טוב יכול להרגיע את הדאגות.
למרות שלכתוב תכנון יכול לגזול מהאנרגיה, עדיין הידיעה של מה אנחנו עושים מתי ואיך,
מאוד עוזרת לנו ללכת בתלם, גם אם התכנון המקורי דורש התאמות.

אם כוח הרצון שלנו מוגבל, אחד הדברים שאנחנו יכולים לעשות זה להיעזר בכמה שיותר עזרה חיצונית.
תכנון תכניות, עיצוב הסביבה, הזמנת אוכל מבחוץ בימים עמוסים.
כל עזרה חיצונית שניקח למשימות “משניות”, כך נוכל לשמר יותר כוח רצון למשימות הגדולות יותר.
דוגמה טובה לעיצוב סביבה הוא בדיאטות.
אם נצטרך כל הזמן להילחם וכל הזמן להתגבר על התשוקות, האנרגיה שלנו תיגמר מאוד מהר.
אבל אם נכניס את כל הבית לדיאטה, נכתוב את המטרה שלנו בכל שבוע ונרחיק מאתנו כמה שיותר פיתויים, אנחנו נצליח לשמר יותר מהכמות המוגבלת של כוח הרצון.

עוד שיטה מעולה היא להפוך את הקל לקשה ולהפך.

כלומר, אם אני בדיאטה ואני מוציאה את כל האוכל הלא בריא מהבית, אני בעצם מכריחה את עצמי לקחת את האוטו ולנהוג.
כשאני רוצה משהו “אסור”, זה הופך את כל הפעולה שפעם עשיתי בקלות, למורכבת ולכזאת שמכריחה אותי רגע לעצור ולחשוב על הפעולה.
על אותו מטבע, אפשר גם להפוך את הזול ליקר, לזרוק את כל הבגדים הגדולים ולהשאיר רק את הקטנים.
זאת אומרת שאם אני לא מתמידה בדיאטה אצטרך לקנות מלתחה חדשה.
אם אני בתקופה של חיסכון, לא אאפשר זאת לעצמי.
ואיך הופכים קשה לקל? הכוונה היא לעזור לעצמנו.
אם אנחנו יודעים שאחרי העבודה מאוד קשה לנו לשים בגדי ספורט ולצאת לריצה, אנחנו נכין את הבגדים בתיק של העבודה כדי שנחליף עוד לפני שמגיעים הביתה.
או אם החלטנו שאנחנו מתאמנים בבוקר, להכין את בגדי הספורט לילה לפני ולשים אותם יחד עם הנעליים במקום קרוב למיטה.

מדובר רק בדוגמאות שאפשר לקחת אותן להרבה מאוד מצבים.
בשורה התחתונה, מדובר בזיהוי רגעי החולשה שלנו ולמצוא להם פתרונות.
הרי, גם מי שלא מצליח לעצור את עצמו אל מול שוקולד ואומר על עצמו שאין לו כוח רצון זה לא מדויק.
כי הוא לא ב-100% מהזמן אוכל שוקולד.
אז השאלה שאדם צריך לשאול את עצמו היא מתי אני נופל להרגלים הרעים?
מתי אני נופל או שובר את התהליך?
וברגע שיבין מתי ולמה זה קורה, הוא יוכל למצוא לעצמו את התשובות.
בין אם לבד ובין אם בעזרה חיצונית.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply