לחץ ממצב כלכלי

מאת: חופית נגר

0

לחץ ממצב כלכלי

קשה להגדיר סטרס מפני שהוא מכלול של תגובות פיזיולוגיות למצב איתו אנחנו לא רוצים, או יכולים, להתמודד.
לפי מאמר שפורסם במגזין “בריאות הנפש”, תגובות אלו ועוצמתן הן שילוב של שני אפיקים מקבילים.
האישי – שהוא האופי שלנו והנטיה שלנו לפרש סיטואציות שונות.
הסביבתי – שהוא מקום המגורים, השפעות תרבותיות, וסגנון החיים.

הלחץ הכלכלי וההשפעה על החיים שלנו

היות ואנחנו חיים במדינת ישראל בשנת 2019 ולא באוירת טבע אורבני נטול דאגות,
אין מנוס ממנת לחץ יומית.
אך כדאי שנדע, שאם נמשיך להתייחס לסגנון חיים זה כנורמה, ההשפעות לא יאחרו לבוא.
כאן מתחיל מה שרבים מכנים “מרוץ העכברים“.
הרדיפה המתמשכת אחרי עמידה בהתחייבויות פיננסיות, לסגור את החודש,
מניעה אותנו לעבוד קשה יותר ולחפש פתרונות באופן אינטנסיבי יותר.
האירוניה היא שאנחנו צריכים מנוחה כדי להתפקס ולחשוב בהיגיון.
אם כי הסיבות ללחצים נפשיים הן מצבי חיים עמוסים היוצרים תחושה שהדלתות נסגרות עלינו,
התגובות הן הרבה פעמים מגיעות לידי ביטוי דווקא במימד הפיזי.
עם הזמן, אנחנו עלולים לחוות על בשרנו את הפגיעה של סגנון החיים הדוחק, על הגוף שלנו.
דופק מהיר, נשימת-יתר, חוסר תאבון, שרירים מכווצים ומחסור בשינה.
כל אלו תופעות ידועות שחווים במצבים של סטרס.

אבל מה העם התופעות הפחות ידועות?

ככל שאנחנו נמצאים במצב לחץ יותר זמן, כך הגוף שלנו מבזבז יותר משאבים חיוניים כחלק מתהליך שחרור האדרנלין הקבוע.
על כן, השפעתו של הלחץ על המצב הקוגניטיבי שלנו מראה אותותיו במערכת החיסונית,
בבעיות קשב וזיכרון ואף פגיעה נפשית הכוללת דיכאון וסימפטומים של מחלות נפשיות.
למעשה, הגוף אוגר את המועקה המצטברת במצבי הסטרס,
עד שהמחשבות שלנו נראה כמו תיבת פנדורה, רק בלי התקווה בסוף.

הפסיכולוגיה ההתנהגותית החוקרת את הפן הרגשי של לחץ נפשי על האדם,
טוענת כי למצבי לחץ כרוניים הנובעים בחלקם גם ממצב כלכלי רעוע, יש נטייה להשתרש ולהפוך לחוסר אונים נרכש.
מצב זה מתבטא בהסקת המסקנה כי אין קשר בין הסיטואציה לבין התגובה שלנו אליה, מפני שלא חשוב מה נעשה, המצב יישאר כמות שהוא.
מסקנה זו, בין אם היא מחלחלת לתודעה שלנו במודע ובין אם לא,
מובילה אותנו למעגל אכזרי של לחץ תמידי ההולך ומחמיר בעקבות הידיעה שתמיד נהיה באותו מקום.

איך יוצאים מהמצב הזה?!

ההמלצות הרשמיות להתמודדות עם מצבי סטרס היא אכילה נכונה, שינה איכותית, פעילות גופנית ויותר נקודות רגיעה במהלך היום.
אולם, היציאה ממצב של חוסר האונים הכרוני הוא קריטי לתחילת התהליך,
מפני שכל הנ”ל לא יקרו אם נמשיך להיות במצב שבו המחשבה שכלום לא ישתנה מנקרת לנו בחלק האחורי של המוח ללא הפסקה.
אחד הדברים שכדאי להבין אם הגענו לשלב זה, הוא שאם נהיה בלחץ או שלא נהיה בלחץ.
אנחנו כנראה נגיע לאותו מקום. אז תמיד עדיף לבחור ב-לא להיות בלחץ 🙂
כדי לחשוב רגע בבהירות על הדברים, כדי לקחת נשימה עמוקה ולהבין שכמו הכול בחיים – ככה זה עכשיו.
רק אז תוכלו לראות את הפתרונות הקיימים.

פתרון נהדר הוא ארגון פעמונים לדוגמה.
ארגון שמטרתו לקדם ניהול כלכלי נכון בישראל מתוך ההבנה שישנן משפחות רבות הזקוקות לניהול וליווי פיננסי כדי לצאת ממצבים כלכליים קשים.
הארגון שם לעצמו דגש להעניק למשפחות שמעוניינות לצאת ממצב זה, את המיומנויות להתנהלות כלכלית נכונה,
יחד עם מוטיבציה ורצון אמתי לשינוי, מייצבת משפחות רבות ועל הדרך, מלמדת אותן איך למנוע חזרת מצבים כאלה.
ליועצים כלכליים יש את היכולת לתת לאדם את הכלים להם הוא זקוק כדי לצאת ממרוץ העכברים בו הוא כלוא.
אך חשוב מאוד לזכור, אם המצב הנפשי הגיע למצב שקשה להתמודד אתו או שהוא פוגע באיכות החיים , יש לטפל בעניין זה לפני הכול.

התנהלות כלכלית נכונה יותר, ניהול זמן יעיל יותר בעבודה ומציאת זמן לעשייה עבור הנפש גם הם חיוניים להורדה יזומה של עוצמות המתח בחיינו.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply