• מה הסימנים לדיכאון.

דיכאון משפיע באופן דרסטי על אורח החיים. איך נזהה דכאון.

דכאון, מהם הסימנים?

מצבי דיכאון משפיעים באופן דרסטי על אורח החיים.
אנשים שחיים תחת הצל השחור הזה, לא הולכים לעבודה, לא פוגשים חברים. נמנעים מלצאת מהבית או לדבר עם המשפחה.
זה פוגע בכל תחומים, האישיים והמקצועיים ולפעמים זה קורה בלי שמישהו ישים לב.
זה לא פשוט לאבחן דיכאון. כל אחד חווה מדי פעם רגשות מצבי רוח ירודים. אפילו אמרות ייאוש כמו “איזה דיכאון” נאמרות מדי פעם בקלות ראש.
גם הדיכאון עצמו, מתבטא בדרכים שונות אצל כל אחד ואחת. אין דפוסי התנהגות שווים לכולם והאבחון הוא מאוד אינדיבידואלי.
יש כאלה שחווים הידרדרות בהדרגה ויש כאלה שדיכאון מתפרץ אצלם בהפתעה כמו מבול ביום קיץ.
חלק חווים את הדיכאון בתחושת עצב קשה וחוסר עניין וחלקם חווים את הדיכאון בצורה החמורה יותר שלו כמו רצון לפגוע בעצמם או אפילו למות.

 

בכל זאת, הנה כמה סימנים שכדאי להכיר –

 

  • חוסר עניין

    – בשעת עצב או כאב, אנשים לרוב מחפשים מפלט בפעילויות שהם אוהבים.
    תחביבים, ספורט, חברים, עבודה.
    אך אנשים הסובלים מדיכאון לא מגלים עניין בכל אלה, הם אדישים לחיים.
    הם מאבדים עניין גם בדברים שהם הכי אוהבים לעשות.
    לכן, אם לפתע הסבתא לא רוצה לראות את הנכדים שלה או אוהד אדוק של כדורסל מפסיק ללכת למשחקים או לצפות בטורנירים – נורה אדומה צריכה להידלק.

 

  • בעיות שינה

    – כשמדובר על שינה, ישנה חלוקה לשניים. חלק חווים נדודי שינה.
    לשכב ערים על המיטה בלילה בלי יכולת להכנס לשינה זהו תסמין אחד מתוך מכלול תסמיני הדיכאון.
    יש גם כאלה שלא מסוגלים לצאת מהמיטה – ישנים המון שעות ביחס למה שישנו בעבר ונרדמים כמה פעמים במהלך היום.

 

  • שינויים בתיאבון ובמשקל

    – דיכאון בהחלט יכול להוריד את התיאבון.
    לא פעם אפשר לראות אנשים בתקופות קשות יורדים במשקל בלי שהתכוונו לכך.
    מנגד, הרבה מהסובלים חווים התפרצויות של אכילה רגשית ועולים במשקל בצורה דרסטית.

 

  • הזנחה

    – שמתם לב שמישהו מהקרובים לכם הפסיק להסתרק ולצחצח שיניים? הבגדים הם אותם בגדים כבר שבועיים ברצף?
    כחלק מתחושה של חוסר עניין וחוסר משמעות, אנשים הסובלים מדיכאון מאבדים עניין בעצמם.
    הזנחת ההיגיינה האישית וחוסר סדר וניקיון בסביבת המחייה, בהחלט יכולים להעיד על קושי נפשי.
    במיוחד כשמדובר במישהו שמאוד מטפח את עצמו ומאוד אוהב ניקיון בדרך כלל.

 

  • התמכרויות

    – אנשים במצבי דיכאון הם יותר שבריריים ונוטים ליפול להתמכרויות.
    חלק מההתמכרויות גורמות להם להרגיש טוב יותר, גם אם זה לטווח המאוד קרוב.
    שימוש בסמים, צריכה מופרזת של אלכוהול, נטילת משככי כאבים ועוד. כאלה אלה יכולים רק לשמר את המצב ומוטב לעצור את זה בזמן.

 

  • מחשבות ורגשות קשים

    – אנשים הסובלים מדיכאון מרגישים שהם לא משמעותיים. הם מרגישים ייאוש, שנאה עצמית ואפילו אשמה.
    מחשבות על לפגוע בעצמם או אפילו לשים קץ לחייהם הוא סימן אזהרה חשוב מאוד וצריך להיות ערניים אליהם.
    אם במידה ואתם מתחילים לחשוב מחשבות אובדניות או שומעים מישהו אחר מדבר ככה, חשוב לפנות לעזרה מקצועית.
    אל תישארו עם זה לבד.

 

לשים לב לדיכאון

אדם הסובל מדיכאון, לא תמיד שם לב ולא תמיד מזהה את מה שהוא מרגיש כדיכאון.
לא כל משבר וקושי מובילים לדיכאון ולעיתים זה מתעתע.
חשוב כמובן לא להתרגש מכמה ימים של מצב רוח ירוד.
אבל כן לשים לב אם מדובר במצב מתמשך והאם קיים שינוי מדאיג בהתנהגות.
אבחון של דיכאון מתבצע רק אצל אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים ופסיכיאטרים שמשקללים את מכלול ההתנהגויות ויודעים לאבחן בצורה מקצועית האם קיימת בעיה שיש לטפל בה או שזו אפיזודה חולפת.
בכל מקרה, אם יש חשד, יש להתייעץ עם גורם מקצועי שיכווין אתכם לפעולה הבאה ויסיט את הצל השחור שאתם מרגישים מעליכם.

מאת : חופית נגר

אולי תאהבו גם..

Comments are closed.