ממשבר לדרך חדשה

מאת: חופית נגר

0

ממשבר לדרך חדשה

מאמר זה הוא ראשון בסדרת המאמרים “ממשבר לדרך חדשה”

משברים בחיים – מהם שלבי המשבר

החיים נוטים לזרוק עלינו כל מיני “מכשולים” ולרוב הם נוחתים בהפתעה גמורה.
נכון שאין זמן טוב לחוות משבר, אבל זה תמיד פתאומי ודורש מאיתנו הסתגלות מהירה למציאות חדשה או התמודדות והתגברות על המשבר.

יש מספר סוגי משברים שיכולים לפקוד אותנו בחיים
משברים קונקרטיים – פיטורים מהעבודה, אובדן של בן משפחה או חברים, פירוק מערכת יחסים, מצב בריאותי רעוע, בגידה או אפילו יציאה לפנסיה.
בנוסף, קיימים גם משברים יותר עמוקים ואמורפיים כמו משבר אמצע החיים או משבר גיל ההתבגרות.
מה שמאפיין אותם לרוב, זה מחשבות על משמעויות החיים.
אחד הצרכים שלנו כבני אדם הוא להרגיש משמעות ובתקופות מסוימות בחיים, אנחנו יכולים לעצור רגע ולחשוב מה המשמעות של החיים, של המוות, של מה שאנחנו עושים.
זה מכניס אותנו לסטרס ומשבר קצת יותר מורכב.
כמו כן, קיימים גם משברים טראומטיים ומתמשכים כמו התעללות רגשית ופיזית או תאונה קשה.

הדרך בה כל אדם חווה משבר חיים היא אינדיבידואלית מאוד ולכן גם דרך ההתמודדות תהיה שונה.
בזמן שאחד יתקשה לצאת ממשבר, השני “ישתמש” במשבר כדי לשנות כיוון בחיים ואפילו יצמח ממנו.
כך או כך, החיים הם לא לונה פארק שפתוח 24 שעות ללא תורים למתקנים.
לפעמים אתה עומד בתור של 3 שעות לגלגל ענק ולפעמים רכבת ההרים נתקעת בדיוק כשאנחנו עם הראש למטה.
זה לגיטימי לפעמים להרגיש כאילו אין קרקע תחתינו.

שלבי המשבר

הפסיכיאטר השבדי יוהאן קלברג (2003) מציע לחלק את תקופת המשבר לארבעה חלקים.
אך חשוב לומר לפני כן, שכל אדם הוא שונה ולא בהכרח יחווה את השלבים בסדר הזה, וכמובן שזה תלוי באופי המשבר ובמאפיינים האישיים של האדם.

הלם –

הדבר הראשון שקורה לנו כשאנחנו חווים משבר הוא הלם וקושי לעכל את מה שקורה.
תחושה של בלגן בראש, כעס גדול, היסטריה או אדישות מאפיינים את השלב הראשוני של המשבר. הרבה אנשים מתארים את מצב ההלם כמצב בו הם לא מרגישים שהם עצמם נמצאים בו, כאילו הם נמצאים בתוך סרט בדיוני.

תגובה –

הנפש שלנו מנסה להתגונן מפני המכה וזה לרוב מתבטא בתחושות של ייאוש, כעס, חרדה או אפילו הכחשה.
הנפש תנסה לגונן על עצמה בכל מיני דרכים.
הרבה אנשים גם מרגישים תחושות של אשמה וחוזרים על המאורע באובססיביות בראשם כדי לבדוק איך יכלו למנוע את זה.

עיבוד וריפוי –

לאט לאט, האדם מקבל את מה שהוא עבר.
הנפש מורידה את מנגנוני ההגנה שלה ועם הזמן, משקיעים פחות ופחות זמן במחשבות הטורדניות על המשבר.

התארגנות מחדש –

זה יכול לקרות אחרי כמה חודשים ואפילו יותר.
זהו השלב בו ניתן להסתכל אחורה על המשבר, זה אמנם יהיה כואב, אבל נוכל לדבר עליו ולשתף אותו בלי להיות מוצפים ברגשות של כעס ואשמה.
המשבר יהיה זיכרון שתמיד נסחוב איתנו, אך הוא לא ינהל אותנו רגשית.

חלק מהאנשים ישקעו יותר פנימה וחלק יצמחו מחדש. לרוב, עזרה והכוונה מאוד עוזרים בהתמודדויות עם משברים ובגלל שכל אחד חווה משבר כזה או אחר בחייו, אפשר ומומלץ לדבר על זה עם מישהו קרוב.
מעבר להתגברות על משברים, דווקא ברגעים הנמוכים ביותר, יש לנו הזדמנות נדירה וטובה לצמיחה למשהו יותר טוב, למשהו יותר עוצמתי כשאנחנו הרבה יותר חזקים ומחושלים.
במאמרים הבאים בסדרה, נרחיב על דרכי התמודדות עם משברים שונים בחיים ועל איך אפשר להפוך אותם למקור לצמיחה מחדש.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply