ניסיון חיים

0

ניסיון חיים

איך עובר ניסיון חיים מדור לדור?
יש נטייה לזלזל באדם שמעיד על עצמו כמי שלמד “באוניברסיטה של החיים”
אך למען האמת, זוהי אולי הלמידה המשמעותית ביותר שלומד אדם במהלך חייו.

הוכחה טובה לכך היא קיום מסורות עתיקות יומין שחוזרות על עצמן חדשות לבקרים בתרבויות מקבילות שלכאורה כלל לא נפגשות ביניהן.
מסורות או הרגלים כאלו מבוססים על ניסיון רב ומושרשים בתרבויות השונות.
נראה כי מסורות אלו משחקות תפקיד של פיגומים יציבים עליהן מושתת חלק ניכר מהידע האנושי.
הנה כמה דוגמאות למסורות שכאלו.

העברת ניסיון חיים דרך פולקלור ספרותי

המונח ‘פולקלור’ נתבע על ידי וויליאם ת’ומס, חוקר בריטי שפעל בסוף המאה התשע עשרה.
המונח מתייחס לכלל האופנים בהם מעבירה תרבות מסוימת ידע, מנהגים וניסיון מדור לדור.
חומרי הפולקלור השונים הם למשל סיפורי עם, שירים, פתגמים וחידות.
כולן צורות ספרותיות עם מטרה משותפת אחת: “להצפין” שיעור חיים מהותי בתודעה על ידי הבנה פשוטה וברורה, כדי להקל את מסע החיים של המאזין.

מחבר חשוב מתחום הפולקלור היה איזופוס היווני שהקדיש את חייו המקצועיים להמשלת משלים.
איזופוס השתמש בדמויות של בעלי חיים באופן אלגורי על מנת להעביר את מסריו. כמו למשל המשלים שעד היום אנחנו משתמשים בהם “זאב, זאב” ו-“הצרצר והנמלה“.
טכניקה זו, עד היום, נחשבת כאחת הפופולריות בז’אנר אגדות העם, כי היא מאפשרת לנו לקבל שיעור לחיים בצורה ברורה, ועל הדרך להנות מסיפור טוב.
דוגמה נוספת היא אגדות האחים גרים למשל.
סיפורי ילדים פופולריים המסופרים לילדים לפני השינה בעשרות מדינות ושפות,
ומה הן, אם לא ניסיון חיים המוצפן בסיפורי ילדים תמימים לכאורה?

העברת ניסיון חיים דרך פולקלור תאולוגי

את החשיבות של משליו של איזופוס ניתן ללמוד מההתפשטות שלהם לאורך ההיסטוריה.
לצורך ההמחשה: איזיפוס חי במאה החמישית לפנה”ס.
בתקופה ההלניסטית, שהחלה בשנת 323 לפנה”ס, הם כבר נלמדו בבתי הספר,
בתקופת הנאורות השתמשו בהם פילוסופים ככלי לביסוס הטענות שלהם,
וכיום אין מחלקה לספרות באוניברסיטאות השונות ברחבי העולם שלא מלמדת את משנתו.
ביטוי נוסף של העברת ניסיון חיים בתצורה של פולקלור ניתן לראות בעולם התאולוגיה.
ניקח למשל את התורה שבעל פה.

זהו למעשה שם גג עבור מכלול הפרשנויות וההלכות של התנ”ך שהצטברו במרוצת השנים.
המדרש מספר שכבר במעמד הר סיני, כאשר קיבל משה את התורה, הוא נצטווה להעביר את פירושה בעל פה מדור לדור.
חז”ל, חבורה של אנשים חכמים לכל הדעות, ראו בשימור מצוות תורה שבעל פה ערך עליון שבעליונים.
זאת לאור הבנת החשיבות של הנחלת ניסיון החיים מאב לבנו.
גם חז”ל, אגב, השתמשו במשלי איזופוס להעברת שיעורי חיים.
דוגמה אחת לכך היא משל האריה והחסידה המפורסם של רבי יהושע בן חנניה שמקורו במשלי איזופוס.

בסופו של דבר,

אם ננסה לשים את האצבע על מתי למדנו שנמלה עובדת קשה או שלעבוד על אנשים שוב ושוב רק יגרום להם לא להאמין לנו כשנצטרך אותם באמת (כמו בסיפור זאב זאב), לא נצליח.
רובנו יודעים שמדובר בסיפור שהורינו או סבינו סיפרו לנו בילדותינו.
ולמעשה, סיפורים אלו ממחישים לנו בצורה מופלאה איך סיפורים, מיתוסים ומשלים עוברים מדור לדור ויכולים להישמר עשרות, מאות ואלפי שנים,
וללוות את חיינו בלי שנעצור רגע ונחפש את המקור.
והכי חשוב, שלא מדובר רק בסיפורים. אלא ממש בשיעורים לחיים.
השימוש בסיפורים ומשלים הוא רק לשם המחשה של ניסיון חיים והשרשתו בדורות הבאים.
כך, אנחנו נמנעים כבר מאות ואלפי שנים, מטעויות של אבות אבותינו, ונהנים מסיפורים קלאסים יפהפים.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply