נפגעי חרדה – בצל המצב הבטחוני

מאת: חופית נגר

0

נפגעי חרדה – בצל המצב הבטחוני

מטחי הירי האחרונים על תושבי הדרום והשפלה, מזכירים לנו שוב באיזו מציאות לא שפויה אנחנו חיים.
החדשות מגיעות אלינו ללא הפסקה וכל היום אנחנו עוקבים בדבקות אחר המבזקים השוטפים.
בין שאר העדכונים החדשותיים, ניתן לשמוע לא פעם על “נפגעי חרדה”.
המושג נפגעי חרדה הפך להיות כל כך נפוץ במחוזותינו, וחשבנו שכדאי לעצור רגע ולהתעכב עליו.

כבר דיברנו במאמרים הקודמים על חרדות וטראומות.
ויש באמת מגוון של גורמים שיכולים לגרום לאדם לפתח הפרעת חרדה או הפרעה פוסט-טראומטית.

אך כשאנחנו מדברים על נפגעי חרדה אנחנו מתכוונים למשהו שונה.
על פי ההגדרה באתר אינפומד,

“נפגעי חרדה הם אנשים שהיו נוכחים באירוע טראומטי שכלל איום ממשי על שלמותם הגופנית ו/או הנפשית וכתוצאה מכך מראים תגובות גופניות, התנהגותיות ורגשיות של חרדה”

במילים אחרות, מדובר על התקף חרדה שיכול להמשך גם שעות, שהטריגר שעורר אותו הוא מטח הטילים.
מה שיכול להיות לימים טריגר קבוע אם לא נטפל בו.

במקרה הטוב, תיגמר האפיזודה הזאת בתוך מספר דקות עד שעות הכוללות את כל התסמינים של התקפי חרדה.
רעד, דופק לב מהיר, הזעה, פחד, בכי, בחילות ואפילו עילפון.
ובאמת, כשאנחנו שומעים לפעמים שאין נפגעים אלא “רק” נפגעי חרדה, אנחנו לכאורה נרגעים.

מדובר באירועים משני חיים עבור מי שחווה אותם.
אירוע כזה יכול לפגוע בנפש של אדם לעוד שנים קדימה.
אירועים אלו יכולים לעורר חרדות אצל אנשים הסובלים מהם או לעורר טריגר חדש וליצור הפרעה פוסט-טראומטית אצל מי שנכח באירוע בזמן נפילת טילים.
חשוב להבין שזה לא משהו שעובר – מדובר באירוע שאדם יכול לסחוב איתו הלאה ועלול לפגוע בתפקודו ובאיכות חייו.
לכן, עלינו להגביר את המודעות ולתת מענה לכל אותם נפגעי חרדה עקב נוכחות באירוע של ירי טילים.

חוויתם אירוע כזה? כמה כלים שאולי יעזרו להתמודדות

אחד הדברים הכי חשובים שניתן לעשות זה לשתף.
תמיכה של הקרובים לכם והאהובים לכם יכול לסייע להתמודד עם התחושות הקשות המלוות כל חרדה וכל תחושה של חוסר אונים.
בנוסף, זה יעניק לכם ביטחון ואתם תגלו שאתם כנראה לא היחידים שחוו פחד בעוצמה כזאת.

כתיבה –

כבר דיברנו בעבר על כמה כתיבה עוזרת לנפש להוציא ולשפוך החוצה דברים מאוד עמוקים.
בלי לחשוב על זה יותר מדי, על מה נכון ומה לא – פשוט קחו עט ונייר וכתבו עשר דקות במשך שבועיים את מה שעולה על ליבכם.
יש לכתיבה כוח מדהים! המחקרים עליהם דיברנו בעבר, הראו איך הכתיבה משפיעה גם על המצב הרגשי וגם על הבריאות הפיזית.

לחזור לשגרה –

החזרה לשגרה מאוד חשובה לנפגעי חרדה, אם כי הרצון הראשוני יהיה להיכנס ולהשתבלל מתחת לשמיכה. הימנעות יכולה לקבע את החרדה ולבסס את הטראומה – חשוב בהתחלה לנסות לחזור לשגרה עד כמה שניתן – אפשר להתחיל מעבודות בית כמו ניקיון, כביסה ולאט לאט לצאת ולראות אנשים.

טיפול מקצועי –

לפעמים לא ניתן לשים לב להפרעות פוסט-טראומטיות או הפרעות חרדה מיד אחרי אירוע. אלו דברים שמתבהרים רק אחרי זמן מה.
במידה ואתם חווים מצוקה נפשית ורגשית במשך פרק זמן של יותר מכמה שבועות בודדים – חשוב שתלכו לראות איש מקצוע.

תזכרו – חרדה עלולה לפגום גם בתפקוד היומיומי וגם בבריאות הפיזית שלנו.
יש לנו היום את הפתרונות והכלים להתמודד עם זה. אז אל תישארו עם זה לבד – תשתפו, תכתבו, תדברו.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply