פרידה – לב שבור

מאת: חופית נגר

0

פרידה – לב שבור

פרידה יכולה להיות תהליך כואב וקשה.
היא מעוררת בנו המון רגשות, כמו כעס, עצבות, בלבול וייאוש.
וטבעי שאחרי פרידה רבים מרגישים אבודים ולא יודעים איך להמשיך.

מעבר לפגיעה הרגשית והמנטלית שאנחנו מרגישים, יש לזה גם כמה הסברים פיזיולוגיים.
חוקרים רבים טוענים כי התגברות על מערכת יחסים שהתפרקה, זהה להתגברות על התמכרות לקוקאין.
אחרים אפילו הבחינו כי רמות הקורטיזול עולות לאחר פרידה.
לפי מחקר שפרסמה הפסיכולוגית ד”ר מלני גרינברג נראה כי האזורים במוח האחראים לעיבוד הפרידה הם אלו שאחראים על עיבוד של כאב פיזי.
זה לא בהכרח אומר שדחייה רומנטית גורמת לכאב פיזי, אלא המוח מאותת לגוף שמשהו חשוב קורה.
(סרטון קצר שמסכם את ההשפעות הפיזיולוגיות של פרידה בקישור כאן)

פרידה מההיבט הרגשי

למה קשה לנו כל כך להתמודד עם לב שבור?
גם אחרי שנים בהן התמודדנו עם משברים כאלו ואחרים, נראה שלוקח לנו המון זמן ומשאבים נפשיים לצאת ממצב רגשי כואב של פרידה.
לפרידה יש המון השפעה על תחושת הערך שלנו.
אנחנו בעצם חווים דחייה שמובילה אותנו לחשוב שאנחנו לא טובים מספיק.
בנוסף, גיא ווינש ( פסיכולוג אמריקאי), מסביר בהרצאתו “איך לרפא לב שבור“, שמשום שהפרידה כל כך כואבת ומהווה עבורנו משבר פסיכולוגי עמוק, אנחנו בטוחים שהסיבה לפרידה היא דרמטית באותה מידה.
לכן, אנחנו ומתחילים לחפש את הסיבה “האמיתית” לפרידה.

אנחנו נוברים במוחנו מה עשינו לא בסדר ובוחנים כל דקה ודקה שעברנו ביחד עם בני הזוג בתקופה שקדמה לפרידה.
הנבירה הופכת אובססיבית וככל שאנחנו עוקבים אחרי האקסים שלנו יותר, אנחנו רק מזינים את האובססיה הלא בריאה ומרחיקים מאתנו את ההתאוששות והאיחוי של הלב השבור.
גם ככה, אומר ווינש, אין שום סיבה שתגרום לכם להרגיש טוב יותר, אז מוטב להניח ל-“למה” ופשוט להתחיל להתמודד עם הרגשות שלנו במקום לחפש הסברים רציונליים.

דרכים להתמודדות עם לב שבור

רשת תמיכה – מומלץ להקיף את עצמנו באנשים תומכים ואוהבים. מעבר לכך שהם מספקים לנו רשת תמיכה יציבה, הם גם מאוד עוזרים לתחושת הערך העצמי והאגו שנמצאים כעת במצב שברירי.

להרגיש -הרבה פעמים אנשים מתנהגים כאילו כלום לא קרה כמנגנון הגנה.
אך בסופו של יום, אם לא נתמודד עם הרגשות שלנו הם רק יגדלו עוד ועוד בבטן ויצופו בהמשך. יספיק רק טריגר קטן שיוציא את כל העצב והמועקה החוצה.
אנחנו בני אדם, אנחנו מרגישים.
לכן, חשוב לקבל את מה שאנחנו מרגישים, גם אם זה אומר להיות שקועים בעצבות, ולתת לרגשות להיות.
אם אתם מרגישים שאתם שוקעים בדיכאון – שתפו, בקשו עזרה או גשו לטיפול מקצועי.

צאו החוצה – לפעמים קל לשכוח שיש עולם שלם שם בחוץ.
צאו כמה שיותר ותעשו דברים שאתם אוהבים גם אם בהתחלה זה יהיה מאולץ.
פנקו את עצמכם בארוחה טובה, לכו סרט שהרבה זמן רציתם לראות, תצטרפו למפגש חברתי ועוד.
אגב, אומרים שפעילות גופנית ממש עוזרת לתקופות כאלה, אז אולי זה זמן טוב להתחיל.

תשתמשו בכתיבה – אם אתם מרגישים שאתם כועסים ומיואשים מדי, במקום לפנות לאלכוהול או להוציא את כעסכם במקום אחר, יש תרגיל בו אתם לוקחים דף ועט וכותבים את כל הדברים השליליים במערכות יחסים.
מה לא יכולתם לעשות כשהייתם במערכת יחסים ואתם יכולים לעשות עכשיו.
תנסו לכתוב את כל הדברים הרעים שעולים לכם לגבי הקשר שהסתיים.
הדבר הזה יאפשר לכם להוציא את הכעס שלכם על דף נייר ויעזור לכם לקראת שחרור הרגשות הקשים.
וינש מציע בהרצאתו להשאיר אפילו פתק בסלולרי בו כתובים כל התכונות השליליות והדברים שהזיקו לכם במהלך הקשר ולהציץ בו כל פעם כשעולה בכם הצורך לשוב ולעקוב אחר האקסים שלכם ברשתות החברתיות.

היתרונות שבכתיבה

כתיבה יכולה לעזור לכם לעבור את מסע ההתאוששות שלכם מפרידה.
אם אתם מרגישים שאתם מוצפים ולא יודעים לאן לנתב את הרגשות האלו או איך לספר אותם למישהו.
כתיבה לעצמכם יכולה לעזור לעשות סדר פנימי והיא תאפשר לכם לקבל פרספקטיבה כשתקראו את מה שכתבתם ותראו את הדברים יותר בבהירות.

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply