שליטה בכעס

0

שליטה בכעס

כעס הוא רגש המוכר לכולנו וזה מאוד לגיטימי שאנחנו חווים אותו מדי פעם.
ולמרות שהוא רגש משותף לכל בני האדם, הוא מתבטא אצל כל אחד בצורה קצת אחרת.

ג’יי שטי, יוצר תוכן ידוע, מסביר באחד מסרטוניו, המדבר על שליטה בכעסים, על שישה סוגים לביטוי כעס:

  • הרי געש – אנשים שאוגרים הרבה זמן, לא כועסים בקלות, מחזיקים ובולעים עד שהם מתפוצצים.
    כשהם כועסים – זה כמו הר געש שהתפרץ וכולם מרגישים בעוצמת הכעס העצומה.
  • התעללות עצמית – אנשים המבטאים את כעסם על ידי האשמה עצמית.
    הם לוקחים את האחריות ולא מפסיקים לנזוף ולבקר את עצמם.בצורה זאת, ככה הם חושבים לפחות, הם נמנעים מאכזבה עתידית.
  • הימנעות והתחמקות – אנשים המבטאים כעס על ידי היעלמות.
    לא עונים, מתעלמים ומתחפרים בתוך עצמם.
  • סרקזם – מביעים את הכעס בדרך עוקצנית ולא נעימה.
    מעירים הערות כמו “זה בסדר שאיחרת בשעה, הספקתי לקרוא רק חמישה מאמרים בווי-נט”.
  • פאסיב-אגרסיבי – ביטוי כעס נפוץ בו האדם כביכול פאסיבי בתקשורת שלו, אך אגרסיבי במעשים שלו.
    ביטוי זה מאוד מבלבל את הסובבים שלעתים לא יודעים על מה המהומה.
  • נפיצים – אלו שמתעצבנים מכל דבר קטן. לרוב גם נרגעים מאוד מהר.

איך מתמודדים עם הכעס?

משום שכל אחד מבטא את הכעס שלו בצורה אחרת, לכל אחד מתאימות שיטות אחרות לשליטה בכעס.
אדם שמאשים את עצמו וכועס על עצמו ללא הרף למשל,
כדאי שידמיין שחבר טוב בא אליו ומספר לו שהוא כועס ועצבני בגלל אותה הסיבה.
האם הוא יאשים אותו? מה הוא יאמר לו?
או אחד שמבטא את הכעס שלו דרך סרקזם או התעלמות.
הדרך הכי טובה לפוגג את הכעס היא פשוט להגיד באופן ברור ושלא משתמע לשתי פנים, מה מפריע.
ככה הכעס ישתחרר ויווצר שיח מקדם.

לא משנה איך הכעס שלכם מתבטא, קיימים עוד מספר כלים שיכולים לעזור לכם לשלוט בכעס, במקום שהוא ישלוט בכם.

  • מי שאוהב מדיטציות, יודע שלפעמים בשעת כעס קשה לעצור הכול ולנשום עמוק.
    אך עם כמה תרגולים, תמצאו שלהרפיה יש כוח חזק מאוד בלהחזיר את המיקוד שלנו לשקט ולשלווה הפנימית, מה שבהמשך, יעזור לנו לקבל החלטות נבונות יותר להמשך פעולה.
    טכניקות להרפיית כעסים או מדיטציות לשעת עצבים, ניתן למצוא ביוטיוב, כמו למשל בקישור כאן.
  • גם לשפה שלנו יש השפעה מכרעת על הרגשות שלנו.
    במקום להגיד מילים קשות כמו “זה נורא, אני בחיים לא אצליח”, או “תמיד הוא עושה לי את זה”,
    תחליפו את השפה למילים כמו “זה מתסכל מאוד, וברור שאני כועס.
    אך ברור לי שהכעס לא יעזור כרגע לתקן את המצב”.
    באופן כללי, כדאי לתרגל את השפה שלנו לכזאת שמקדמת פתרונות ולא במילים שמקבעות אותנו לייאוש כמו “אף פעם” ו-“תמיד”.
  • לא להניח הנחות – כשאנחנו כועסים על מישהו, אנחנו נוטים לפעמים לקפוץ למסקנות שמחממות אותנו.
    לכן, חשוב לשמור על תקשורת כנה וטובה כדי גם להבין שאולי לא קרה דבר,
    וגם, אם קרה דבר, לפתוח את השיח ולסדר את העניינים.
  • גם להומור יש תפקיד חשוב לנטרול כעסים – ההומור גורם לנו לקבל פרספקטיבה אחרת ומאוזנת על מה שהתרחש.
    כמו למשל כשכועסים על קולגה בעבודה – ידוע שלהריץ כמה בדיחות על עובדים עם חבר או חברה טובה ירגיע את המתח. תנסו את זה 🙂

וכמובן, אחת השיטות הטובות ביותר היא כתיבה.

הכתיבה היא טכניקה מעולה לשליטה בכעס, במיוחד לאנשים שמבטאים את כעסם כ”הר געש”.
אחרי שהם אספו ואגרו המון דברים שהציקו להם, הכתיבה יכולה להיות מפתח לשחרור הכעס.
לפעמים כדאי אפילו לעצור את מה שאנחנו עושים לעשר דקות,
לקחת דף ועט ופשוט לכתוב את כל הדברים שאנחנו מרגישים, ממש מהבטן אל הדף, בלי לחשוב ובלי לדייק.
אם התפוצצנו מכעס, כנראה שאגרנו מלא דברים בבטן. והכתיבה תעזור לנו לשחרר את זה.

בין אם הכעס מתבטא בהתפרצויות זעם ובין אם בשתיקות רועמות,
בעיית כעס מוגדרת כאשר הכעס פוגע באיכות חיינו בקשרים הבינאישיים שלנו, במשפחה וביחסים בעבודה.
במקרים בהם המצב מתמשך, כדאי ומומלץ ללכת לייעוץ מקצועי ולהחזיר את השליטה על דפוסי ההתנהגות שלנו, בחזרה לעצמנו

אולי תאהבו גם..

Leave A Reply