הכוח שבכתיבה

לכתוב כדי להרגיש טוב יותר

הכוח שבכתיבה

חשבתם פעם אילו יצירות מופלאות נוצרו בעקבות משברים אישיים ורגשות קשים.
יצירותיו של שייקספיר, הספרים של אוסקר ווילד, רומן המכתבים הנוקב ‘ורתר’.
הרבה לפני הטיפולים החדשניים והתרופות שמורחות חיוכים על הפרצופים, אנשים היו מבטאים את המשברים והקשיים שלהם באומנות, ריקוד וכמובן – כתיבה.

כל אחד חווה תקופות של תסכול, ייאוש, דיכאון ואבל. נכון, היום יש לנו טלוויזיה ואינטרנט שלכאורה מספקים לנו הזדמנות לברוח מהמציאות אבל כשאנחנו חוזרים אליה, אנחנו מגלים שהיא עדיין תחת צל שחור יחד עם רגשות קשים ועקשנים.
חלק הולכים לטיפול אצל פסיכולוגים, חלק לוקחים כדורים, אחרים הולכים לדיקור סיני ולמכשף שיעיף מהם את העין הרע.
אבל יש דרך אחת מופלאה, לא פופולרית כמו השאר, להתמודדות עם המחשבות והרגשות שמציפים אותנו, והיא כתיבה.

הכוח שבכתיבה ככלי טיפול

מחקרים על כתיבה כדרך טיפול נערכים כבר עשרות שנים.
לא סתם משתמשים בכתיבה בבתי כלא, בתי חולים פסיכאטריים, הוספיסים ואפילו בבתי ספר.
כתיבה ככלי טיפול הוכחה כבר לא מעט פעמים כאמצעי יעיל לשיפור המצב הנפשי ואפילו הפיזי של הכותבים.
כן כן, לא מעט אנשים הסובלים ממחלות כרוניות משתמשים בכתיבה כדרך התמודדות ומעידים על שיפור מצבם – מצב הרוח והמצב הבריאותי.

הכוח שבכתיבה מתבטא בהמון רבדים, מוכח כי כתיבה גורמת לנו אוטומטית להרגיש טוב יותר.
תחשבו על רשימת קניות או רשימת מטלות שאתם כותבים לעצמכם כדי לא להתפזר. איך אתם מרגישים אחרי זה? אתם מרגישים יותר טוב ממה שהרגשתם קודם.
יש תחושה שהכל בשליטה ואפשר לראות את הדברים בבהירות.
אותו דבר עם המחשבות והרגשות – אנחנו חושבים המון מחשבות, ללא סדר, מחשבות לא שלמות ולא בסדר כרונולוגי, וכשאנחנו לחוצים – זה אפילו מחריף ואנדרלמוסיה גדולה של מחשבות ורגשות מסתובבת לנו בתוך הראש והלב.
כשאנחנו עוצרים רגע וכותבים את הדברים על הדף, ללא סדר מסוים ובלי להצמד לכללי הכתיבה והדקדוק – אנחנו מצליחים לראות את הדברים טוב יותר.
אנחנו מקבלים הזדמנות לראות את מה אנחנו חושבים ואיך אנחנו מרגישים מנקודת מבט חדשה.
אנחנו יכולים לשים לב למשמעויות שונות ולנקודות האור הקטנות שלפעמים הולכות לאיבוד בין כל המחשבות השליליות.

כתיבה גם עוזרת לנו לקבל תובנות חדשות על עצמנו ועל הסביבה שלנו.
לפעמים, אחרי שאנחנו כותבים משהו, אנחנו באופן אוטומטי שמים את הדברים בפרופורציה.
כמו להגיד משהו ששמרתם מלא זמן בבטן לאיזו חבר או חברה.
ישנה תחושת הקלה, מן שחרור. כמו קרן שמש שניסתה מלא זמן לחדור את הצל השחור וסוף סוף הצליחה.

מה לכתוב?

קודם כל, שימו את כל חוקי הדקדוק והתחביר בצד ופשוט תתמסרו לכתיבה חופשית – ללא סננים וללא שיפוט.
לכתוב כל מה שעולה על רוחכם ללא סדר כרונולוגי או היגיון תחבירי.
חשוב מאוד גם לתת למחשבות השליליות ולרגשות הקשים מקום בדף ולכתוב במלוא הפתיחות.
הרבה אנשים חוששים לכתוב או לומר מחשבות קשות או נבואות זעם שיש להם, שמא זה אומר שזה נכון וזה יקרה.
אבל אם תכתבו גם את הדברים האלו על הדף, אתם תלמדו להכיר את הפחדים שלכם ותתמודדו איתם פעם אחר פעם.

עוד כלי כתיבה תרפויטי מדהים, הוא כתיבת מכתב – כמה פעמים רציתם לומר למישהו משהו ולא העזתם?
כתיבת מכתב, אפילו בלי לשלוח אותו באמת, עושה פלאים ומוציא המון רגשות שהחזקתם בבטן.
אם זה כעס, אהבה, אכזבה או סתם משהו שממש רציתם לומר והתביישתם.
אפשר לכתוב מכתב לאמא או אבא, או חבר שפגע בכם או אם נגיד קיבלתם מייל מהבוס שעיצבן אתכם – אתם יכולים לכתוב מייל חזרה, לכתוב כל מה שאתם מרגישים, כל מה שהייתם רוצים לומר ולא העזתם – ולא לשלוח בסוף.
אתם תופתעו מכמה טוב תרגישו אחרי שתוציאו את הדברים האלה מהלב אל האצבעות.

קחו עשר דקות ביום, לפני השינה או בבוקר כשאתם קמים – תוציאו את המילים אל הדף.
עשר דקות של שפיכת הלב והנפש החוצה, תרגישו את הכוח שבכתיבה.
תנו למחשבות ולרגשות שלכם מקום. גם אם בהתחלה תרגישו שזה צולע, תמשיכו.
אתם תרגישו הרבה יותר טוב אחרי שתוציאו את זה ואתם אפילו עשויים לגלות שיש לכם הרבה יותר דברים לומר ממה שחשבתם.

מאת : חופית נגר

אולי תאהבו גם..

Comments are closed.